10. Ὡς πρὸς τὴν πτώση τῶν Πρωτοπλάστων.
α. Ἡ Πατερικὴ Παράδοση τῆς Ὀρθοδοξίας διδάσκει ὅτι ὁ Δημιουργὸς ἔπλασε τοὺς Πρωτόπλαστους «σχεδὸν τέλειους», μὲ προορισμὸ νὰ γίνουν «τέλειοι», ὅπως εἶναι ὁ ἴδιος ὁ Θεός, ποὺ εἶναι ἀπαλλαγμένος ἀπὸ κάθε ἀνάγκη καὶ συμφέρον. Αὐτὸ σημαίνει τὸ «καθʼ ὁμοίωσιν», ποὺ τοὺς εἶπε ὁ Θεός. Ἡ παρακοὴ τους ὅμως στὸ θέλημα τοῦ Θεοῦ, παρὰ τὴν προειδοποίησή Του, ὅτι θὰ πεθάνουν ἂν δὲν τηροῦσαν τὴν ἐντολή Του, τοὺς ἐμπόδισε νὰ φτάσουν στὴν τελειότητα. Σκοτίστηκε ὁ νοῦς τους κιʼ ἔπαυσαν νὰ ἔχουν τὴ «θεωρία τοῦ Θεοῦ», νὰ βλέπουν δήλ. τὸ Θεό. Αὐτὸ σημαίνει ὅτι λόγῳ τῆς ἐνοχῆς τους νὰ φᾶνε τὸν ἀπαγορευμένο καρπό, ξέπεσαν ἀπʼ τὴν κατάσταση τοῦ «φωτισμοῦ», ἢ τῆς «θέωσης» ἢ τοῦ «δοξασμοῦ», ποὺ βρίσκονταν πιὸ μπροστά. Ἄμεσο ἀποτέλεσμα ἦταν ὁ θάνατός τους, ὁ «πνευματικός» καὶ ὁ «σωματικός». «Πνευματικός» θάνατος εἶναι ὁ χωρισμός τους ἀπὸ τὸ Θεό, ποὺ ἐπῆλθε ἀμέσως, γιατί ἀμέσως ἔπαυσαν νὰ βλέπουν τὸ Θεό. «Σωματικός» δὲ θάνατος εἶναι ὁ χωρισμὸς τῆς ψυχῆς τους ἀπὸ τὸ σῶμα, ὁ ὁποῖος ἐπῆλθε ὕστερα ἀπὸ χρόνια, ὅταν ὁ Κάϊν σκότωσε τὸν δίκαιο Ἄβελ. Δὲν ἐπέτρεψε ὁ Θεὸς νὰ ἐπέλθει ἀμέσως ὁ «σωματικὸς θάνατος», γιὰ νὰ προλάβουν ἐν τῷ μεταξὺ οἱ Πρωτόπλαστοι νὰ ἀφήσουν ἀπογόνους. Αὐτὸ δὲν τὸ ἤθελε ὁ διάβολος, ὁ ὁποῖος ἄκουσε ἀπὸ τὸ Θεό, ὅτι κάποιος ἀπὸ τοὺς ἀπογόνους τοῦ Ἀδὰμ θὰ τὸν συνέτριβε! Δὲν ἤθελε, λοιπόν, νὰ γεννηθεῖ κάποτε ὁ Χριστός.
β. Ὁ Παπισμὸς ἀντίθετα, ἀκολουθώντας τὸν Αὐγουστίνο καὶ τοὺς σχολαστικούς, δέχεται ὅτι ὁ Θεὸς ἔπλασε τοὺς Πρωτόπλαστους «τέλειους»! Δὲν εἶχαν δηλ. ἀνάγκη περαιτέρω πνευματικῆς τελειοποιήσεως. Ἐδῶ, ὅμως οἱ Παπικοὶ βρέθηκαν μπροστὰ σὲ ἀδιέξοδο. Ἀφοῦ ἦταν «τέλειοι» ὁ Ἀδὰμ καὶ ἡ Εὔα, πῶς ἔπεσαν; Γιὰ νὰ ἐξηγήσουν τὴν πτώση τους αὐτή, πρῶτος ὁ Αὐγουστίνος εἶδε τὸ θέμα αὐτὸ δικανικά. Κατέφυγε δηλ. σὲ φιλοσοφικοὺς στοχασμοὺς κιʼ ἔπλασε τὴ θεωρία τῆς παράβασης τῆς ἀπαγορευτικῆς ἐντολῆς τοῦ Θεοῦ ἀπὸ τοὺς Πρωτόπλαστους, ποὺ Τὸν ἐξόργισε καὶ ἐπέφερε τὴν τιμωρία τους. Τὸ πᾶν εἶναι ἡ ὑποταγὴ στὴν αἰώνια θεία βούληση καὶ στὸν αἰώνιο θεῖο νόμο, ποὺ ὑπάρχει στὴ θεία οὐσία. Ὁ Θεὸς δηλ. εἶναι ἡ πηγὴ μιᾶς «ἀστυνομικῆς διατάξεως», τὴν ὁποία ὁ ἄνθρωπος ὀφείλει νὰ τὴν τηρήσει, ἄλλως θὰ ὑποστεῖ τὴν θεία ὀργή! Μάλιστα, ἡ Σύνοδος τοῦ Τριδέντου, μὲ τὸν α΄ Κανόνα της ἀναθεμάτισε ὅποιον δὲν ὁμολογεῖ ὅτι ὁ Ἀδὰμ μὲ τὴν πτώση του «ἐπέφερε τὴν ὀργὴ καὶ τὴν ἀγανάκτηση τοῦ Θεοῦ, καὶ διὰ τοῦτο τὸν θάνατο»! Ἡ παράβαση αὐτῆς τῆς ἀπαγόρευσης ἀπὸ τὸ Θεὸ καὶ οἱ συνέπειές της, εἶναι, γιὰ τοὺς Παπικούς, τὸ λεγόμενο "προπατορικὸ ἁμάρτημα". Αὐτὴ ὅμως ἡ θεώρηση τοῦ Αὐγουστίνου, ποὺ δέχτηκαν οἱ Παπικοί, γιὰ τὴν ὀργὴ καὶ ἀγανάκτηση τοῦ Θεοῦ ἀπʼ τὴν παρακοὴ τῶν Πρωτοπλάστων, ἔχει περαιτέρω συνέπειες, γιὰ τὸ πῶς ἐξιλεώθηκε καὶ ἱκανοποιήθηκε ἡ θεία Δικαιοσύνη, ποὺ ὀφείλουμε νὰ ἐξετάσουμε πιὸ κάτω.
γ. Ἡ Ὀρθόδοξη Παράδοση δέχεται ὅτι γιὰ τὴν παράβαση αὐτὴ ἔνοχοι ἦταν οἱ Πρωτόπλαστοι καὶ ὄχι ὅλοι οἱ ἄνθρωποι, ὡς ἀπόγονοί τους. Οἱ ἄνθρωποι ὅπως κληρονομοῦν ἀπὸ τὸν Ἀδὰμ τὴ ζωή, κληρονομοῦν καὶ τὸ θάνατο, ποὺ εἶναι ἡ συνέπεια τοῦ προπατορικοῦ ἁμαρτήματος. Αἴτιος ὅμως τοῦ κακοῦ αὐτοῦ, δηλ. τοῦ θανάτου, δὲν εἶναι ὁ Θεός, γιατί ὁ Θεὸς δὲν ἐποίησε τὸν θάνατο. Αἴτιοί του εἶναι ὁ διάβολος καὶ ὁ ἄνθρωπος.Ὁ Θεὸς ἁπλῶς ἀνέχεται «ἄχρι καιροῦ» τὴν ἀδικία στοὺς ἀνθρώπους τοῦ «κοσμοκράτορος τοῦ αἰῶνος τούτου», δηλ. διαβόλου, μέχρι τὴ Δεύτερη τοῦ Κυρίου Παρουσία. Ἀντίθετα ὁ Παπισμός, ἀκολουθῶν τὸν Αὐγουστίνο, δέχεται ὅτι ὅλοι οἱ ἀπόγονοι τοῦ Ἀδάμ, κληρονομοῦν τὴν ἐνοχὴ τοῦ κληρονομικοῦ ἁμαρτήματος. Τὴν διδασκαλία αὐτὴ τοῦ Αὐγουστίνου καταδίκασε τὸ 529 ἡ Σύνοδος τοῦ Ὀρὰνς τῆς Μασσαλίας, μὲ τὸν 2ο Κανόνα της. Ἀλλά, καὶ ἡ κακόδοξη αὐτὴ θεώρηση τοῦ Αὐγουστίνου καὶ τοῦ Παπισμοῦ ἔχει ἄλλες παραμέτρους, ποὺ ἐπίσης θὰ ἐξετάσουμε πιὸ κάτω.
Σχόλιο Ιστολογίου:
Εδώ, στην παράγραφο 10, ίσως και να κάνει κάποιο λάθος ο κ. θεολόγος. Λέει ότι «ὁ Δημιουργὸς ἔπλασε τοὺς Πρωτόπλαστους “σχεδὸν τέλειους”, μὲ προορισμὸ νὰ γίνουν “τέλειοι”.». Λέει ότι «αὐτὸ σημαίνει τὸ «καθʼ ὁμοίωσιν», ποὺ τοὺς εἶπε ὁ Θεός.».Παρατήρηση ιστολογίου: «Τους είπε», ή τους έκανε; Αφού αποφάσισε να δημιουργήσει τον άνθρωπο σε εικόνα και ομοίωση του, δεν τον δημιούργησε έτσι τελικά; Μάλλον έτσι τον έκαμε, δηλαδή τέλειο και όχι «ελαττωματικό», και γι αυτό ο άνθρωπος φέρει όλη την ευθύνη της κατάπτωσης του.
Δεν νομίζετε ότι μάλλον ο κ. θεολόγος είναι αυτός που επικίνδυνα αμπελοφιλοσοφεί και όχι ο ιερός Αυγουστίνος; Ο ιερός Αυγουστίνος, που στο κεφάλαιο αυτό φαίνεται ξεκάθαρα το πόσο κατάφωρα (και παράφορα) τον αδικεί ο... μάλλον αυτός ευρισκόμενος σε κάποια πλάνη κ. Σακαρέλλος!..Εσείς τι λέτε;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου