Δευτέρα 27 Απριλίου 2009

Σχολιάζουμε (μία προς μία) τις 15 παραγράφους άρθρου του κ. Σακαρέλλου στον «Ορθόδοξο Τύπο» (11/15)

ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ ΚΑΙ ΠΑΠΙΣΜΟΣΤου κ. Ἀθανασίου Σακαρέλλου, Θεολόγου


11. Ὡς πρὸς τὴ σωτηρία τοῦ ἀνθρώπου

α. Σωτηρία εἶναι ἡ ἐπάνοδος τοῦ ἀνθρώπου στὴν προπτωτικὴ κατάσταση τῶν Πρωτοπλάστων, ποὺ ἔβλεπαν καὶ μιλοῦσαν μὲ τὸ Θεὸ ὡς φίλοι πρὸς φίλο. Στὴν Ὀρθοδοξία γιὰ νὰ μπορέσει ὁ μεταπτωτικὸς ἄνθρωπος νὰ ἐπανέλθη στὴν προπτωτικὴ κατάσταση, πρέπει νὰ καταργήσει γιὰ τὸν ἑαυτὸ του τὴ συνέπεια τῆς πτώσεως τῶν Πρωτοπλάστων, ποὺ εἶναι ὁ θάνατος. Καὶ αὐτὸ καταργεῖται μὲ τὸ βάπτισμα. Στὴν ἀρχαία Ἐκκλησία, προτοῦ ἐπικρατήσει τὸν 5ο αἰώνα ὁ νηπιοβαπτισμός, τὸ βάπτισμα ἀκολουθοῦσε ὕστερα ἀπὸ ὁλόκληρη διαδικασία, κατὰ τὴν ὁποία οἱ κατηχούμενοι ὑπὸ τὴν καθοδήγηση πνευματικοῦ πατέρα διάβαιναν ἐπιτυχῶς τὸ στάδιο τῆς «κάθαρσης» καὶ ὅταν ἔφθαναν στὰ πρόθυρα τοῦ «φωτισμοῦ» βαπτίζονταν καὶ συνέχιζαν τὴν πορεία τους πρὸς τὸν «φωτισμό» καὶ τὴ «θέωση»ἢ «δοξασμό. Χωρὶς τὸ ὑπόβαθρο τῆς συνεχοῦς ἄσκησης, «ναὶ μὲν μὲ τὸ βάπτισμα ὁ πιστὸς καταργεῖ τὸ θάνατο, ὅμως πάλι εἶναι δυνατὸ νὰ ἐκπέσει ἀπὸ τὴν προπτωτικὴ κατάσταση. Ὅταν ἐκπέσει, μπορεῖ νὰ ἐπανέλθη πάλι μὲ τὸ μυστήριο τῆς μετάνοιας. Στὴν Ὀρθοδοξία ἡ σωτηρία τοῦ ἀνθρώπου εἶναι ἀποτέλεσμα δύο παραγόντων, τῆς σωστικῆς Χάριτος τοῦ Θεοῦ καὶ τῆς θέλησης τοῦ ἀνθρώπου.

β. Ὁ Παπισμός, ἀγνοεῖ ἐντελῶς τὴν ἀσκητικὴ αὐτὴ Παράδοση τῶν Πατέρων γιὰ τὰ πνευματικὰ στάδια τῆς «καθάρσεως», τοῦ «φωτισμοῦ» καὶ τῆς «θεώσεως». Τὰ ἐκλαμβάνει μὲ φιλοσοφικὴ ἔννοια. Στὸν Αὐγουστίνο ἡ διδασκαλία περὶ «φωτισμοῦ» εἶναι καθαρὰ πλατωνική. Ἡ δέ, ἡ «ἐν Χριστῷ θεωρία τῆς δόξης τοῦ Θεοῦ» ἀπὸ τοὺς προφῆτες καὶ τοὺς ἀποστόλους καταργήθηκε ἀπὸ τοὺς Παπικούς, καὶ μάλιστα χαρακτηρίσθηκε ὡς αἵρεση καὶ ἀντικαταστάθηκε ἀπὸ τὴν νεοπλατωνικὴ ἔκσταση. Ὁ προορισμὸς τοῦ ἀνθρώπου, ὅπως φαντάζονται οἱ Παπικοί, εἶναι ἡ ἰδιοτελὴς εὐδαιμονία, ἡ ὁποία ἐπιτυγχάνεται μὲ τὴν δῆθεν ταύτιση τοῦ νοῦ μὲ τὰ ἀρχέτυπα τῶν ὄντων, ποὺ βρίσκονται στὴν οὐσία τοῦ Θεοῦ! Αὐτὸ γιὰ τοὺς Ὀρθοδόξους εἶναι κόλαση! Ὁ Αὐγουστίνος δέχεται ὅτι ὅσοι θὰ σωθοῦν θὰ ἰδοῦν διὰ τῆς χάριτος καὶ διὰ τῆς λογικῆς τους τὴν οὐσία τοῦ Θεοῦ καὶ τὰ ἐν αὐτῇ ἀρχέτυπα τῶν ὄντων! Στὸν Παπισμὸ ἡ σωτηρία τοῦ ἀνθρώπου ἐπιτυγχάνεται μὲ τὴν ἀκαταγώνιστη Χάρη τοῦ Θεοῦ. Ὅπως εἴδαμε πιὸ πάνω, κατὰ τὸν Αὐγουστίνο, τὸν ὁποῖο ἀκολούθησαν οἱ Δυτικοί, ὅλοι οἱ ἀπόγονοι τῶν Πρωτοπλάστων κληρονόμησαν τὴν ἁμαρτία τοῦ Ἀδάμ, ἡ ὁποία ἐξόργισε τὸ Θεό. Ἔτσι ἡ δικαιοσύνη τοῦ Θεοῦ καταδίκασε ὅλη τὴν ἀνθρωπότητα στὴν κόλαση καὶ ἐπέβαλε σʼ αὐτὴν τὴν ποινὴ τοῦ θανάτου. Κατὰ τὴν ἀξία τῆς κληρονομικῆς αὐτῆς ἐνοχῆς ἀξίζει σὲ ὅλους ἡ κόλαση. Ὁ Θεὸς ὅμως ἐξέλεξε, λέει ὁ π. ᾽ Ι. Ρωμανίδης, μία ὁμάδα ἀπὸ τοὺς ἀνθρώπους καὶ τοὺς προώρισε γιὰ τὴ σωτηρία. Σʼ αὐτοὺς τοὺς ἀνθρώπους, ποὺ θέλει ὁ Θεὸς νὰ σωθοῦν, παρέχει τὴ σωστικὴ Χάρη Του, ἡ ὁποία ἐνεργεῖ ἀκαταγώνιστα τὴ σωτηρία τους! Αὐτὸ ὅμως εἶναι ἡ κακοδοξία τοῦ ἀπόλυτου προορισμοῦ!



Σχόλιο Ιστολογίου:

Δεν έχω καταλάβει σε τι ακριβώς πιστεύει ο κ. θεολόγος! Δεν πιστεύει στη διδασκαλία περί προπατορικού αμαρτήματος και στην δίκαιη εκ μέρους του Θεού τιμωρία των πρωτόπλαστων από τον Θεό; Τιμωρία που βαραίνει ολόκληρο το ανθρώπινο γένος και που (για τους πιστούς) τερματίζεται με την σταυρική θυσία του Χριστού;

Μια ολόκληρη σελίδα έγραψε στον «Ορθόδοξο Τύπο» με το άρθρο του αυτό που το αναδημοσίευσα εδώ με σκοπό να το μελετήσουμε μαζί, και ακόμα δεν έχω καταλάβει πού το πάει ο κ. Σακαρέλλος.

Θα δω όμως και τη συνέχεια…

Δεν υπάρχουν σχόλια: