Ο κ. Ιωάννης Καρδάσης, γράφει για την… «ιερή» αρχαία ελληνική γλώσσα…
ΣΧΕΤΙΚΑ:
Πέμπτη, 14 Οκτωβρίου 2004
Σεβασμιώτατε, Άγιε Νέας Σμύρνης, κ.κ. Συμεών, ευλογείτε!
Είμαι ένας 60χρονος. Ενορίτης από το 1974 στην Αγία Βάρβαρα Αργυρουπόλεως, όπου διατέλεσα, τότε στην αρχή, και Κατηχητής. Είμαι δε και Αναγνώστης.
Σας έχω ενοχλήσει κατά καιρούς με παράπονα για τον συγκεκριμένο ναό, όπως είχα ενοχλήσει και τους δυο προκατόχους σας. Παράπονα, σχετικά με την απαξίωση εκ μέρους των ιερέων του ναού, τόσο του κηρύγματος όσο και αυτού του μυστηρίου της θ. Ευχαριστίας. Ίσως γίνομαι γραφικός με την στάση μου αυτή, ως φωνή μέσα στην έρημο, όμως τι να κάνουμε; Παρά ταύτα, βλέπετε, εξακολουθώ να μένω ορθόδοξος, να ενδιαφέρομαι και να ζω με το όνειρο ότι κάτι επιτέλους θα διορθωθεί. Με το πνεύμα αυτό, σας ενοχλώ και πάλι. Για ένα δευτερεύον θέμα, όπως είναι οι ακολουθίες του Εσπερινού, που ωστόσο αν και «όνυχας», χαρακτηρίζει και αυτό τον «λέοντα».
Τις δυο τελευταίες εβδομάδες, λοιπόν, είχα την δυνατότητα να παρακολουθήσω στην Αγ. Βάρβαρα τις ακολουθίες του Εσπερινού ή… των «παρατράγουδων», που τις έχουν αντικαταστήσει. Το πρώτο απόγευμα, είδα ότι στο αναλόγιο δεν υπήρχε ψάλτης, αλλά ο ίδιος και μοναδικός ιερουργών ιερέας, ο π. Κωνσταντίνος, έτοιμος να κάνει και τον ψάλτη. Θα γνωρίζετε βέβαια ότι η προφορά του (βαριά βλάχικη), είναι τέτοια που τον κάνει από δυσνόητο έως ακατάληπτο, πόσο μάλλον όταν έχει να διαβάσει και αρχαία τα οποία σημειωτέον (όσα δεν παπαγαλίζει), τα αγνοεί παντελώς. Πήγα λοιπόν δίπλα του στο αναλόγιο, για να του φιλήσω το χέρι (ήταν έτοιμος να αρχίσει), οπότε και μου παραχώρησε τη θέση του στο αναλόγιο (χωρίς να του το ζητήσω) λέγοντας «ποιος καλός θεός σε έστειλε;», και μπήκε στο ιερό για τα καθαρώς ιερατικά του καθήκοντα.
Εγώ πρόθυμα, διάβαζα τα αναγνώσματα, όχι ψόφια και σαν ακατάληπτη μουρμούρα, αλλά καθαρά και ζωηρά, και το χαιρόμουν τόσο για τον εαυτό μου όσο και για το εκκλησίασμα, έστω και αν αυτό μετριόταν στα δάχτυλα του ενός χεριού. Αλλά επειδή δεν γνωρίζω την ψαλτική τέχνη, για τα ψαλτά μέρη, ερχόταν δίπλα μου ο π. Κωνσταντίνος και… έκανε ότι έψελνε, αφού τις λέξεις του κειμένου τις διάβαζε «άλλα αντί άλλων», και το μόνο που τον ενδιέφερε ήταν να φαίνεται ότι τώρα ψάλουμε! Απέστρεφα το πρόσωπό μου κατά το νιαούρισμα αυτό, για να μη βλέπω την… σφαγή των λέξεων, την μετατροπή τους από αρχαία σε αλαμπουρνέζικα!..
Παρά ταύτα, εξακολουθούσα να πηγαίνω εκεί για τον Εσπερινό.
Μου έκανε όμως εντύπωση ότι υπήρχε στο χώρο του ναού, και ο άλλος ιερέας, ο (προϊστάμενος;) π. Θεόδωρος. Την ώρα όμως του εσπερινού, ασχολείτο με άλλα θέματα. Την μια φορά ήταν στον από κάτω του ναού χώρο (του «πνευματικού κέντρου»), με κάτι νεαρούς και νεαρές. Την άλλη, πάλι εκεί, μπροστά στην πόρτα. Ήταν και κάποιοι που χαριεντίζονταν, ήταν και ένας σοβαρός κατά τα άλλα επίτροπος που έκανε εκεί μπροστά, κύκλους με ένα παιδικό ποδήλατο… Την επόμενη, ήταν ο π. Θεόδωρος πάνω στο ναό στο γραφείο, και μάλλον εξομολογούσε.
Και πριν τρεις μέρες, εμφανίστηκε, ο π. Θεόδωρος, στο μέσον της ακολουθίας του εσπερινού, μπήκε στο ιερό, και μάζεψε τα απαραίτητα (λεκανάκι κλπ) για να τελέσει αγιασμό στο… πεζοδρόμιο σε ένα αυτοκίνητο.
Αυτά, με τον π. Θεόδωρο, τα καταθέτω προς δική σας «ορθή κρίση», διότι κάτι μου λέει ότι δεν πρέπει να είναι σωστά. Όταν μάλιστα τα «παράπλευρα» με τον Εσπερινό αυτά «καθήκοντα», παρασέρνουν και άλλους, όπως επιτρόπους, που δεν παρακολουθούν την ακολουθία, και όπως την νεαρή βοηθό την κ. Σταυρούλα που εκείνη την ώρα θα κάνει τη «λάτρα» μέσα και έξω από το ναό, ενώ η άλλη βοηθός, η ηλικιωμένη θα συζητά (όπως εχτές) με την… μοναδική εκκλησιαζομένη, αδιαφορώντας για το τι διαβάζεται ή ψέλνεται.
Αλλά και η νοοτροπία που μεταδίδεται από τους ιερείς είναι τέτοια ώστε ο Εσπερινός να θεωρείται πάρεργο και αγγαρεία. Τις προάλλες μάλιστα, που θα έπαιζε η εθνική ομάδα ποδοσφαίρου με την Ουκρανία, είχαμε (εκτάκτως) και κάποιους πεπειραμένους στο αναλόγιο, οπότε ο π. Κωνσταντίνος τους είπε «να αρχίσουμε νωρίτερα και να τα πάμε γρήγορα, για να προλάβουμε τον αγώνα». Οπότε καταλαβαίνετε: ήταν στραβό το κλίμα… και τι «ακολουθία» έγινε! Του παπατρέχα και του ψαλτη-τρέχα…
Αλλά μπορεί μεν, να μην υπάρχει για το λαό καμιά ωφέλεια από τους λεγόμενους Εσπερινούς (για το λαό που αντίθετα σκανδαλίζεται και απομακρύνεται και από το ναό και από την Ορθοδοξία), για τους ιερείς όμως υπάρχει το κέρδος από τα τυχερά. Άλλος με το αυτοκίνητο, άλλοι με άλλα…
Όπως την επόμενη του ποδοσφαιρικού αγώνα, όταν μόλις τελείωσε ο Εσπερινός, ένα μεσόκοπο ζευγάρι ζήτησε από τον π. Κωνσταντίνο να του διαβάσει μια ευχή «υπέρ υγείας», όπως και έγινε. Στο τέλος, ο ιερέας τους ρώτησε τι έχουν, για να πάρει την απάντηση ότι βλέπουν άσχημα όνειρα. Τους εξήγησε λοιπόν ότι φταίει που είναι φθινόπωρο και πέφτουν τα φύλλα, και ότι ίσως και να τρώνε πολύ το βράδυ! Ούτε κουβέντα για πνευματική και μυστηριακή ζωή. Στο σημείο αυτό, έκανα μια παρέμβαση και είπα ότι μπορεί να φταίει και η τηλεόραση. «Ναι», είπε το ζευγάρι, «βλέπουμε το βράδυ τηλεόραση»… «Και εγώ», συμπληρώνει ο π. Κωνσταντίνος, «που έβλεπα το ποδόσφαιρο, και με ενοχλούσε η ακτινοβολία»… Οπότε και εγώ συμπλήρωσα ότι δεν είναι μόνο η ακτινοβολία, αλλά και τα σατανικά έργα του ενός καναλιού, τα πορνό του άλλου, κλπ. Και ανάφερα και την σχετική προφητεία του αγ. Κοσμά του Αιτωλού.
Και το τελευταίο ενδεικτικό στοιχείο: Προχτές, πρότεινα στον π. Κωνσταντίνο, να ερμηνεύεται στον Εσπερινό, την κατάλληλη ώρα (κήρυγμα δεν γίνεται, αγιαζόμαστε με το λιβάνισμα και… «πολύ μας πάει»), ο 103ος ψαλμός με τον οποίο αρχίζουμε (αυτόν που τον τρώει η μουρμούρα, και αυτόν), έστω και ένα στίχο κάθε φορά, και του έδειξα και μια σχετική εργασία μου βασισμένη στην μετάφραση του Τρεμπέλα (από τα αρχαία στην καθαρεύουσα), με δική μου απόδοση στην δημοτική γλώσσα. Η αντίδραση του ιερέα ήταν η ακόλουθη: «Τι λες; Θα το κάνουμε εδώ όπως με το Χριστόδουλο; Τα ιερά κείμενα δεν μεταφράζονται. Ούτε και στο κήρυγμα επιτρέπεται. Παίρνουμε μια φράση μόνο και κάνουμε κήρυγμα!»…
Είναι προφανές ότι όπως για την αλεπού του μύθου, τα σταφύλια που δεν έφτανε, ήταν «άγουρα», έτσι και για τον ιερέα, τα λόγια τα ιερά. Έλεγε ό,τι ήθελε, ακατάληπτα, και τάχα ψαλτά, κανένας δεν καταλάβαινε αν τα έλεγε σωστά ή όχι, και περνιόταν και για μορφωμένος!
Οργισμένος δε, για να με αποστομώσει, μου ανοίγει το ψαλτήριο και μου δείχνει την αρχή «Μακάριος ανήρ», και μου λέει: «Μεταφράζεται; Δεν μεταφράζεται! Τι θα πει “Μακάριος ανήρ”;». Και όταν του εξήγησα τι θα πει μακάριος και τι θα πει ανήρ, πήγε πιο κάτω, και πιο κάτω, και αφού είδε ότι δεν είναι μαγικές λέξεις αλλά απλώς άγνωστες που μεταφράζονται και μπορούν να εξηγηθούν στον κόσμο, έκλεισε το βιβλίο και είπε: «Εμένα έτσι μου αρέσουν, και δεν θέλω εξήγηση. Έτσι μας είπαν στην ιερατική σχολή»!!!..
Πού είναι όμως ο σεβασμός προς τον Θεό; Αυτόν τον κοροϊδεύει αλλάζοντας πάνω στον εγωισμό και στην αμάθειά του τα ιερά λόγια; Πού είναι η αγάπη στον πιστό λαό που θέλει κάποιον να του εξηγήσει τι σημαίνουν αυτά που (κανονικά, έστω και αρχαία πρέπει να) ακούει;
Οι αιρετικοί δίνουν σημασία στην επικοινωνία με τους πιστούς τους και κερδίζουν ψυχές για την απώλεια… Οι «δικοί μας» όμως, τι έχουν να χάσουν; Τίποτα! Ο μισθός τρέχει είτε εκκλησιαζόμαστε είτε όχι. Και τα τυχερά – τυχερά, είτε γεννιόμαστε είτε μεγαλώνουμε. Είτε ζούμε είτε πεθαίνουμε… Αυτοί και από το θάνατο μας, κέρδος έχουν, με τις κηδείες, τα μνημόσυνα (ακόμα και Κυριακή!), και με τις «βάρδιές» τους στα κοιμητήρια!..
Αυτή είναι η Εκκλησία στην οποία πρέπει να είστε ο ανυποψίαστος Επίσκοπος;
«Αυτή είναι η Ελλάδα!» είχε πει κάποτε ο κ. Σημίτης ως πρωθυπουργός. Ποια Ελλάδα; Η Ελλάδα των «προστατών» όπως είπε κάπως πιο ελευθερόστομα ο σημερινός πρωθυπουργός.
Και «καλά» στο κράτος που «δεν έχει το Θεό του», αλλά και στη Εκκλησία η ίδια απαξίωση των πάντων πρέπει να επικρατεί; Ούτε ιερό ούτε όσιο από τους… «ιερείς»;
Αίσχος και ντροπή!..
Παναγιώτης Μιχαλόπουλος
Υ.Γ.
Απόψε, είπα να αποφύγω το ναό αυτό. Πήγα λίγο πιο κάτω, στην Αγ. Τριάδα Αργυρουπόλεως. Ήμουν εκεί 15 λεπτά πριν τον Εσπερινό. Έπεσα όμως σε… έργα! Ένα συνεργείο από έναν επίτροπο και 4 ή 5 γυναίκες (της εκκλησίας), σκούπιζαν και ξεσκόνιζαν μανιωδώς (είχαν τραβήξει όλα τα καθίσματα) διότι λέει είχαν εργάτες για την οροφή που έσταζε, και είχαν λερώσει. Ρώτησα τον ιερέα αν θα γίνει Εσπερινός, και μου είπε ότι θα γίνει κανονικά στις 6 η ώρα.
Αφού έμπαινα και έβγαινα στον ναό (έξω κρύο, μέσα ντουμάνι η σκόνη και το χώμα και τα υλικά από τα μαστορέματα), άρχισε επιτέλους με μικρή καθυστερήσει ο Εσπερινός…
Ο ιερέας, πέρασε ανάμεσα από το «συνεργείο καθαρισμού» που συνέχιζε με ζήλο το έργο του, μπήκε στο ιερό, άρχισε, άρχισε και ο ψαλτής το «Δεύτε προσκυνήσωμεν», αλλά από λάθος «μετάφραση», το συνεργείο το εξέλαβε ως «Δεύτε σκουπίσουμε, και συνεχίσομε να γεμίζουμε με σκόνη τα πνευμόνια και τα μάτια του ενός και μοναδικού χριστιανού που ήταν εκεί στον Εσπερινό!».
Όχι, δεν έμεινα άλλο εκεί. Έχω καταλάβει πόσο ζώα τους περνάνε οι ιερείς όσους είναι στο ναό, είτε ως εργαζόμενοι είτε ως εκκλησιαζόμενοι…
Ασέβεια προς τον Θεό, περιφρόνηση προς το «ποίμνιο»!!!..
«Ιδία γεύση», «μια από τα ιδία», «…ιδία μούρη», που λένε, «πουλάνε» σε όλους τους ναούς τελικά;
Παναγιώτης Μιχαλόπουλος
12 σχόλια:
Τελικά, απάντησε ο Μητροπολίτης;
Γιατί σε μια παρόμοια αναφορά δική μου, απάντησε.
ΙΚ
ΑΠΑΝΤΑΕΙ Η ΠΕΘΑΜΕΝΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ;
Όχι, δεν μου απάντησε τότε!
Ούτε και μετά, όταν μέσα στον ναό της αγίας Βαρβάρας κυκλοφορούσε μαζικά – δωρεάν, ένα βιβλίο μιας σαλεμένης ενορίτισσας (πνευματικοπαίδι του παπά Θόδωρου, προϊστάμενου του ναού), βιβλίο με χίλιες δυο ανοησίες και άλλες τόσες αιρετικές απόψεις. Τα μάζεψα τότε όλα τα τεύχη – τα αντίτυπα, της κυρίας αυτής, τα έβαλα σε κουτιά παπουτσιών (έχουμε μια βιοτεχνία παπουτσιών εδώ στη γειτονιά και με προμήθευσαν με κούτες) και του τα πήγα πεσκέσι, και τα άφησα πάνω στο γραφείο του εκεί στη Ν. Σμύρνη...
Μου απάντησε όμως αργότερα - σε ένα μέηλ μου - ένας μεγαλοπαπάς του γραφείου του. Μου απάντησε με γλώσσα δηλητήριο, μου απάντησε για να με ειρωνευτεί που ασχολούμαι λέει με τα εκκλησιαστικά θέματα, τη στιγμή που υπάρχει πρόβλημα στην οικογένεια... Λέει!..
Και μου απάντησε και με δικαίωσε και με ευχαρίστησε, γιατί του επεσήμανα ατοπήματα ιερέων της Μητρόπολης.
ΙΚ
Α, μπράβο! Χαίρομαι! Να υποθέσω ότι εκτός από την «δικαίωση» και τις «ευχαριστίες», υπήρξε και κάποιο αποτέλεσμα;
Ναι, υπήρξε και σταμάτησε το κακό.
ΙΚ
«Σταμάτησε το κακό», αυτό με τα «ατοπήματα ιερέων της Μητρόπολης». Σοβαρά ατοπήματα; Για εξηγήστε μας, για να χαρούμε κι εμείς. Τι ήταν και τι σταμάτησε.
Π.χ. ποτέ δεν συνομιλούμε με τον προσερχόμενο στη θ. κοινωνία, ποτέ δεν χαριεντιζόμεθα μαζί του, ποτέ δεν πιάνουμε κουβεντολόϊ, ποτέ δεν του απαγορεύουμε τη θ. κοινωνία εκείνη τη στιγμή.
ΙΚ
Σε ποιον την απαγόρευσαν;
Σε έναν, του οποίου το όνομα δεν εδόθη ούτε στον ίδιο τον Επίσκοπο.
ΙΚ
Του είπατε (για να καταλάβω) του μητροπολίτη: «Κάπου πήγα, κάποιον είδα, κάτι μου είπε να σας πω»;
Και μετά, γι αυτήν ακριβώς την διακριτική σας στάση, σας... «δικαίωσε»; Χα!
Δεν υπάρχει χα!
Είδα και κατάλαβα ποιούς ιερείς επετίμησε, από την αλλαγή της συμπεριφοράς τους.
ΙΚ
Εντάξει κ. Καρδάση. Εσείς οἴδατε. Εμείς δεν μπορούμε να πούμε τίποτε.
Δημοσίευση σχολίου