Οι Haris Symeonidis, Σταύρος Χαλιαμπάλιας και Petros Kiousis είναι στην τοποθεσία Ιερός Ναός Αγίου Ελευθερίου Αχαρνών.
Χθες στις 9:21 π.μ. • Αθήνα
Δεξιά και ο β' δομέστικος του ναού Ιωάννης Καρίνος.
ΣΧΟΛΙΑ:
Panagiotis Michalopoulos
τι είναι ο δομέστικος ;
Haris Symeonidis
Δομέστικοι είναι οι βασικοί βοηθοί του δεξιού και του αριστερού αναλογίου (του Πρωτοψάλτη και του Λαμπαδάριου), 3ος και 4ος ψάλτης δηλαδή, οι οποίοι κανονικά κατά τις ακολουθίες ψάλλουν συγκεκριμένους ύμνους βάσει Τυπικού (δεν τα λέει όλα ο Πρωτοψάλτης και ο Λαμπαδάριος, μόνο όσα τους αναλογούν).
Επίσης τους αντικαθιστούν όταν εκείνοι απουσιάζουν.
Panagiotis Michalopoulos
Και τι ωράριο έχουν αυτοί οι αντικαταστάτες και βοηθοί –οι Δομέστικοι, και τι οι Πρωτοψάλτες και τι οι Λαμπαδάριοι;
Επίσης ποιος ο μισθός σε κάθε μια από αυτές τις ειδικότητες και από πού μισθοδοτούνται;
Και ποια είναι τα προσόντα τους, και ποιος τους δίνει αυτόν τον τίτλο στον καθένα από αυτούς;
Αξιοσημείωτο είναι επίσης και το ότι κάποια επώνυμα ελλήνων έχουν σχέση με αυτές τις διαβαθμίσεις της ψαλτικής τέχνης. Έτσι υπάρχει το επώνυμο Δεμέστιχας, το Πρωτοψάλτη, κλπ.
Τέλος, θα ήθελα να ήξερα τη διαφορά ανάμεσα σε ψάλτη και ιεροψάλτη.
Επίσης, τι σχέση έχει με αυτούς –αν έχει, ο Αναγνώστης.
Ευχαριστώ!
Haris Symeonidis
Panagiotis Michalopoulos,
πολλές ειδικευμενες ερωτήσεις στο ανέβασμα μιας απλής φωτογραφίας φίλων...
Οι τίτλοι αυτοί είναι δανεικοί από τα πατριαρχικά αναλογία.
στην πράξη οι εκκλησίες έχουν με το ζόρι έναν Ψάλτη (ή ιεροψάλτη, δεν υπάρχει διαφορά) για να μπορούν να τελούνται οι ιερές ακολουθίες.
Οι ισοκράτες, αναγνώστες, δομέστικοι κλπ ειναι συνήθως άμισθοι, μαθητές βυζαντινής μουσικής...
και η μόνη χειροθεσία που υπάρχει (αφού όλοι αποτελούν διακόνους του αναλογίου, άρα κατώτερο κλήρο) είναι αυτή του αναγνώστη, που δεν την έχουν και όλοι.
Κατά τα άλλα παραπέμπω σε σχετικό άρθρο ΕΔΩ του καθηγητού Εμμανουήλ Γιαννόπουλου:
Panagiotis Michalopoulos
1. Συγγνώμη αν έκανα κατάχρηση ερωτήσεων.
Αλλά είδα πρόσφατα την ταινία «Ο Παπατρέχας» με τον Θανάση Βέγγο, όπου σε μια στιγμή που τραπεζώνει έναν υποψήφιο γαμπρό του -για μια από τις 6 αδελφές του, του λέει «ώστε λοιπόν είστε ψάλτης!», και εκείνος σπεύδει με έμφαση να τον διορθώσει: «όχι απλός ψάλτης, αλλά… ιεροψάλτης!»
2. Λέτε ότι «η μόνη χειροθεσία που υπάρχει (αφού όλοι αποτελούν διακόνους του αναλογίου, άρα κατώτερο κλήρο) είναι αυτή του αναγνώστη, που δεν την έχουν και όλοι.»
Έχω λοιπόν να ρωτήσω πάνω σε αυτό:
Γιατί δεν την έχουν όλοι την χειροθεσία;
Είναι αλήθεια ότι μεγάλοι Άγιοι και πατέρες της Εκκλησίας ήταν Αναγνώστες;
Είναι αλήθεια ότι παλαιοτέρα ο Αναγνώστης φορούσε ράσα και εκτός ναού, και ως κανονικός κληρικός απαλλασσόταν και αυτός από την στράτευση;
Ευχαριστώ!
Haris Symeonidis
1. Το ιεροψαλτης δίνει κάποιο στόμφο ή περισσότερο σεβασμό και σοβαροτητα για την ταινία, ως ελαφρώς αστείο (έτσι το εκλαμβάνω).
Στην πράξη έχει χρησιμοποιηθεί με πολλή σοβαρό τρόπο και το ψάλτης (λ.χ. "οι ψάλτες του Πατριαρχικού Ναού") και το ιεροψάλτης φυσικά.
2. Δε γνωρίζω γιατι δεν έχουν όλοι χειροθεσια.
Ευχής έργον και επιδίωξη της Ομοσπονδίας Συλλόγων Ιεροψαλτών είναι οι ψαλτες να είναι όλοι χειροθετημένοι.
Επίσης ο Αναγνώστης ως πρώτος (και κατώτατος) βαθμός ιερωσύνης, προηγείται κανονικά (και ειδικά για τους ανθρώπους που μεγαλώνουν μέσα στην εκκλησία) της εις διάκονο και κατόπιν εις ιερέα χειροτονίας.
Είναι δλδ το πρώτο σκαλοπάτι, από το οποίο πολύ πιθανά πέρασαν οι ιεράρχες και ιερομάρτυρες της εκκλησίας μας.
Panagiotis Michalopoulos
Διαβάζω:
ΠΟΙΜΑΝΤΙΚΟ ΕΡΓΟ
Ο ρόλος του Αναγνώστου στην Εκκλησία μας σήμερα
Στην ορθόδοξη ιδιαίτερα Λατρεία, κεντρικότατη θέση κατέχει η ανάγνωση των αγιογραφικών, και όχι μόνον, κειμένων.
Τούτο διαπιστώνεται από το γεγονός ότι από τα αρχαία χριστιανικά χρόνια η Εκκλησία επιλέγει ορισμένα χαρισματούχα πρόσωπά που τους αναθέτει το ιερό αυτό έργο δια χειροθεσίας.
Σε πολλά αρχαία συναξάρια συναντούμε αγίους, χαρισματούχους άνδρας οι οποίοι, πολλές φορές μαρτύρησαν κατά την περίοδο των διωγμών, και οι οποίοι είχαν σαν διακόνημα να φυλάττουν τα ιερά κείμενα για να μην πέσουν στα χέρια ειδωλολατρών και απίστων, να αναγινώσκουν το περιεχόμενο τους στις λατρευτικές συνάξεις, αλλά ακόμα και να διδάσκουν το περιεχόμενο της πίστης με την πρώτη ευκαιρία, δίκην ανεπίσημης κατηχήσεως.
Ένα από τα τόσα παραδείγματα, αποτελεί ο νεαρός αναγνώστης Τιμόθεος από την Θηβαϊδα της Αιγύπτου, ο οποίος μαρτύρησε μαζί με την σύζυγό του Μαύρα στον διωγμό του Διοκλητιανού.
Αλλά και αργότερα, στους βυζαντινούς χρόνους και στην τουρκοκρατία το αξίωμα του Αναγνώστου ήταν πολύ σημαντικό και το ελάμβαναν χαρισματούχα μέλη της Εκκλησίας, που είχαν ιδιαίτερη κλήση και έφεση στα ιερά γράμματα και τάλαντο στην ανάγνωση και την απαγγελία των Γραφών και των ιερών κειμένων.
(Από την ιστοσελίδα της Αρχιεπισκοπής Αθηνών)
Panagiotis Michalopoulos
Ο Αναγνώστης λοιπόν, είναι ήδη κληρικός, και όχι κατ’ ανάγκη υποψήφιος για διάκος, πρεσβύτερος κλπ.
Ένα από τα καθήκοντα του σήμερα, είναι και η Κατήχηση.
Η οποία κατήχηση, και ως μάθημα θρησκευτικών που λέμε, είναι σύμφωνα με κανόνες της Εκκλησίας μας (αν κάνω λάθος διορθώστε με) αποκλειστικό έργο των κληρικών και μόνο… Από τον βαθμό του Αναγνώστη και πάνω!
Ούτε σε γυναίκες «κατηχήτριες» επιτρέπεται η κατήχηση, ούτε και σε καθηγητές στα σχολεία, γυναίκες και άντρες λαϊκούς, ακόμα και αν αυτοί είναι θεολόγοι!
Δούλεψε στην εταιρεία ΟΜΣΙΕ - Ομοσπονδία Συλλόγων Ιεροψαλτών Ελλάδος
Πρώην Καθηγητής στην εταιρεία ΠΜΓΛΠ ( ΜΟΥΣΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΛΥΚΙΟ ΠΑΛΛΗΝΗΣ)
Πρώην Βυζαντινή, ταμπουράς, κιθάρα στην εταιρεία Μουσικό Σχολείο Θεσσαλονίκης
Σπούδασε Ιατρική στο Ιατρική Σχολή ΑΠΘ
Πήγαινε στο Πειραματικό Σχολείο Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
Τόπος διαμονής: Αθήνα
Τόπος καταγωγής: Μαρούσι
Ελεύθερος
Διαχειρίζεται τη Σελίδα ΟΜΣΙΕ Ομοσπονδία Συλλόγων Ιεροψαλτών Ελλάδος
https://www.facebook.com/haris.symeonidis
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου