Τρίτη, 15 Μαΐου 2018

Από τότε που η Εκκλησία έγινε θρησκεία..

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ...
ΘΕΜΑ: 
«Όταν ο πιστός ταυτίζεται με μια εικόνα, αυτό είναι ειδωλολατρία. Και εμείς έχουμε την ευθύνη, διότι ενθαρρύνουμε την ειδωλολατρία όταν περιάγουμε τα λείψανα των αγίων για να γεμίσουμε τα παγκάρια της Εκκλησίας». (μητροπολίτης Ιωαννίνων Θεόκλητος) 
ΣΧΟΛΙΑΣΤΗΣ ΜΑΣ, ΕΙΠΕ:
Η πρώτη Αγία Σοφία του Μ.Κων/νου δεν είχε εικόνες (η αγ.Σοφία του Θεοδοσίου, που υπάρχει σήμερα είναι η τρίτη αγία Σοφία). Μέχρι τα χρόνια του Μ.Κων/νου, την εποχή του Θεοδοσίου και ιδίως των διαδόχων του (μετά το 395 μ.Χ.) δεν υπήρχε η αγιολατρεία με τη σημερινή έννοια, δεν υπήρχαν εικόνες αγίων ούτε λατρεία και θαύματα εικόνων, δεν υπήρχαν ούτε εορτές αγίων ούτε παρακλήσεις σε αγίους ούτε πανηγύρια προς τιμή αγίων, ούτε λατρεία στην Παναγία ή εικόνες της Παναγίας ή θαύματα εικόνων της Παναγίας. Και φυσικά ούτε εικόνες του Χριστού. Αρχικά οι χριστιανοί ως γιορτές είχαν μόνο το Πάσχα (Ανάσταση) και την κάθε Κυριακή και μετέπειτα γιόρταζαν και τα Χριστούγεννα, δεν είχαν άλλες γιορτές. Βέβαια τιμή στους μάρτυρες και η μνήμη τους, στους τάφους π.χ. στις κατακόμβες δικαίως υπήρχε, διότι θυσιάστηκαν για το Χριστό, αλλά δεν υπήρχε αγιολατρεία, δεν υπήρχε λειψανολατρεία. Δεν διαβάζουμε δηλ. στις πράξεις ότι οι χριστιανοί πήραν τα λείψανα του Πρώτου Μάρτυρα του Στεφάνου και τα προσκυνούσαν!
Όταν διαβάζουμε τα λόγια του μητροπολίτη Ιωαννίνων: "...Δυστυχώς, ο χριστιανισμός έχει φορτωθεί πάρα πολύ με ειδωλολατρισμό... Δυστυχώς, η ιστορία με τα κειμήλια είναι παλιά. Από τότε που η Εκκλησία έγινε θρησκεία..."
Aναρωτιόμαστε, από ποια εποχή κι έπειτα η εκκλησία έγινε "θρησκεία" και πότε φορτώθηκε με ειδωλολατρισμό ο χριστιανισμός, όπως λέγει ο μακαρίτης λόγιος μητροπολίτης;
Απάντηση: Από τα χρόνια μετά το 313 μ.Χ. που εκδόθηκε από τον Μ. Κων/νο το διάταγμα των Μεδιολάνων και ιδίως από τον Θεοδόσιο και τους διαδόχους του μετά το 395 μ.Χ. (ως την εποχή μας). Τότε, μαζικά προσήλθαν στο χριστιανισμό χιλιάδες ακατήχητοι πολυθεϊστές ειδωλολάτρες μόνο και μόνο για να έχουν τα προνόμια των χριστιανών, μη αποχωριζόμενοι όμως τα πολυθεϊστικά ειδωλολατρικά τερτίπια τους που τα κουβάλησαν και τα ενσωμάτωσαν, τα επέβαλαν στην εκκλησία.
Στις σελ. 198 κ.ε. του Α΄ τόμου του δίτομου έργου "Η Αυτοκρατορία της Κωνσταντινουπόλεως" γράφει ο ιστορικός κος Σαράντος Καργάκος: "...Ἑπειδή η κυρίαρχη Εκκλησία έπρεπε να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της λαϊκής ψυχής, που είχε εθιστεί στην πολυ-λατρεία και για να μην εκπέσει σε ειδωλολατρεία, ο Θεοδόσιος προχώρησε σε ένα τολμηρό βήμα: την αγιολατρεία. Όλοι οι χώροι της Ρώμης που είχαν μαρτυρήσει οι αγωνιστές της πίστης ανακηρύχτηκαν προσκυνηματικοί τόποι και καθαγιάστηκαν. Τα λείψανα των μαρτύρων περιεδύθηκαν με ένα πέπλο ιερότητος και έγιναν αντικείμενο λατρείας. ήσαν μάλιστα δείγματα θείας προστασίας για κάθε πόλη που τα φιλοξενούσε. Και επειδή η νέα πρωτεύουσα (Κων/λη) δεν είχε τον πλούτο της Ρώμης σε λείψανα μαρτύρων, οι αυτοκράτορες φρόντισαν να την πλουτίσουν με αφθονία λειψάνων* όπως τα οστά του Αγίου Ανδρέα, του Αγίου Λουκά, του Αγίου Τιμοθέου αλλά και την τέφρα του προφήτη Σαμουήλ. Έτσι η Κ/Πολη έλαβε, στη συνείδηση των κατοίκων της την ιερότητα των λειψάνων αυτών.**
Επί των διαδόχων του Θεοδοσίου αρχίζει επίσημα η λατρεία των τοπικών και ευρύτερου βεληνεκούς αγίων. Ακολούθως, η θαυματοποιϊα ενίσχυσε το πάθος για την απόκτηση ιερών λειψάνων. Η θαυματοποιϊα και οι ενοραματισμοί έγιναν συστατικό της χριστιανικής λατρείας με ό,τι αυτό (θετικό ή αρνητικό) συνεπάγεται..."
*Τα λείψανα ήταν ένα είδος "φυλακτού" για τις πόλεις και γι΄ αυτό επί αιώνες ήκμασε το "λειψανεμπόριο" που νόθευσε και νοθεύει την γνησιότητα της χριστιανικής πίστης.
** Πάντως ο πρώτος που κατανόησε τη σημασία των ιερών λειψάνων ήταν ο ιδρυτής της Κ/Πόλεως, ο Μ. Κωνσταντίνος, ο οποίος στο Ναό των Αγίων Αποστόλων άρχισε να συγκεντρώνει τα λείψανα των πρώτων μαθητών του Χριστού."

http://xairete.blogspot.gr/2015/05/blog-post_29.html
ΝΕΟ ΣΧΟΛΙΟ:

Δεν υπάρχουν σχόλια: