Δευτέρα, 10 Απριλίου 2017

Σήμερα, Μ. Δευτέρα, συζητώ με την φιλόλογο και συγγραφέα κ. Ιωάννα Αθανασιάδου –φίλη μου στο facebook, σχετικά με ένα πεζογράφημα της για το «μοιρολόι» της Παναγίας.

ΔΙΑΒΑΖΩ:
Ιωάννα Αθανασιάδου
2 ώρες πριν
Ω ΓΛΥΚΥ ΜΟΥ ΕΑΡ…
«Ω γλυκύ μου έαρ,
παιδί μου αγαπημένο».
Η Παναγιά μοιρολογεί.
Γλυκύ μου έαρ…
Ο θρήνος της μάνας σπαρακτικός,
αβάσταχτος.
Αμίλητες οι εικόνες της στα εξωκλήσια...
(Ιωάννα Αθανασιάδου)


ΣΧΟΛΙΑ:

Panagiotis Michalopoulos 
«Η Παναγιά μοιρολογεί», για την κακή τη μοίρα… 
Θρηνεί, σαν μια ειδωλολάτρισσα μάνα, που δεν πιστεύει σε Χριστό και Ανάσταση!
Ελπίζω να την έχει συγχωρήσει ο Κύριος για αυτήν την μεγάλη της την αμαρτία
Ιωάννα Αθανασιάδου 

Η Παναγία μοιρολογεί σαν μάνα. Στις εκκλησίες η μορφή της Παναγίας δίπλα στον Εσταυρωμένο είναι δακρυσμένη και πονεμένη. Εγώ αυτό προσέχω τόσα χρόνια που πάω να προσκυνήσω. Ρωτήστε και κάποιον ιερωμένο αν το μοιρολόγι της Παναγίας είναι εκδήλωση ειδωλολατρική. Κι ο Χριστός δάκρυζε μπροστά στον πόνο τον ανθρώπινο, όπως λέει το ευαγγέλιο. Δεν πιστεύουμε σ' έναν πέτρινο ασυγκίνητο Θεό.
Ιωάννα Αθανασιάδου 

Και εξάλλου ο στίχος "Ω γλυκύ μου Έαρ, γλυκύτατό μου τέκνο..." είναι παρμένος από τα εγκώμια της Μ. Παρασκευής που είναι ουσιαστικά ένα μοιρολόγι.
Panagiotis Michalopoulos 
Διάβασα: «Τὸν ἴδιον ἄρνα ἡ ἀμνὰς θεωροῦσα πρὸς σφαγὴν ἑλκόμενον ἠκολούθει ἡ Μαρία τρυχομένη μεθ᾿ ἑτέρων γυναικῶν ταῦτα βοῶσα…»
Ρώτησα: «Τι θα πει «τρυχομένη»; Ότι τραβούσε τα μαλλιά της; Τόση απελπισία; Τόση απιστία; Τέτοια μεγάλη αμαρτία; Σαν ειδωλολάτρισσα πενθούσε, και όχι σαν πιστή χριστιανή;»
Μου απάντησαν ότι το «τρυχομένη», θα πει «οδυρομένη»! Δηλαδή; Ότι δερνόταν, ότι χτυπιόταν; Το ίδιο λοιπόν είναι; Σαν τις μοιρολογίστρες, να πούμε!
Έλαβα μετά, και άλλη εξήγηση: ότι το «τρυχομένη», δεν προέρχεται από τις τρίχες, αλλά από το αρχαίο ρήμα τρύχω, που σημαίνει τρώγω

Συμπέρασμα: Και στην περίπτωση μας, μάλλον θα σημαίνει ότι η Παναγία τρωγόταν, δαγκωνόταν, γδερνόταν με τα νύχια της, κάτι τέτοιο!
Πού να πιστέψει δηλαδή η «Θεοτόκος», ότι ο Χριστός ήταν και θεός, και σαν θεός δεν παθαίνει τίποτε, δεν πεθαίνει! Πού να πιστέψει η «Παναγία» ότι με τη σταυρική του θυσία ο Χριστός, σαν άνθρωπος, θα λυτρώσει όλο το ανθρώπινο γένος! Μάλλον σε έναν άλλον Μεσσία διαφορετικό, θα πίστευε η «θεομήτωρ»! Κρίμα!

ΝΕΑ ΣΧΟΛΙΑ:
1. «Νομίζω πως δεν πρέπει να λέμε την Παναγία άπιστη και ειδωλολάτρισσα.»
Να την λέμε απλά, αμαρτωλή; Έτσι είναι!  Δεν πιστεύω να την θεωρείτε αναμάρτητη!
2. Είπατε προηγουμένως ότι και ο Χριστός δάκρυσε όταν έμαθε για το θάνατο του Λάζαρου. Σας απαντώ τώρα, ότι ναι! Αυτό ναι, είναι το συναίσθημα του πόνου, το καθαρά ανθρώπινο. Έτσι πονούν όταν θλίβονται οι χριστιανοί. Δεν είναι των άκρων, και δεν μοιρολογάνε σαν ειδωλολάτρες, ούτε και έχουν τρελή χαρά και ξέφρενο πανηγύρι όπως κάνουν όταν κηδεύουν τους νεκρούς τους οι πιστοί κάποιων ανατολικών λαών και ινδουιστικών ή βουδιστικών θρησκειών.
3. «Και όλοι μας είμαστε χαρούμενοι τη Μεγάλη Εβδομάδα επειδή περιμένουμε την Ανάσταση; Δεν πιστεύω ότι συμβαίνει κάτι τέτοιο. Είμαστε θλιμμένοι και στενοχωρημένοι.»
Στην περίπτωση αυτή η Εκκλησία μιλάει για «χαρμολύπη»! Χαρά και λύπη μαζί! 

Είναι ένας Πατερικός όρος, που εκφράζει δυο ανάμικτα συναισθήματα. Δεν λυπόμαστε όπως και οι εθνικοί που δεν έχουν ελπίδα (όπως λέει ο λόγος του θεού), αλλά έχουμε μέσα στη λύπη -μέσα στο πένθος για τα πάθη του Κυρίου, και τη χαρά της επερχόμενης Ανάστασης του Χριστού, και της δικής μας λύτρωσης.
Μη ξεχνάτε ότι Πάσχα, έχουμε και κάθε Κυριακή! Η Εκκλησία μας, είναι Εκκλησία της Ανάστασης!
«Χαίρετε, και πάλι χαίρετε!», ήταν τα πρώτα λόγια που είπε ο Χριστός εμφανιζόμενος μετά την Ανάσταση του στους μαθητές του!

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=406945392994593&id=100010374070325
Ιωάννα Αθανασιάδου
ΣΥΓΓΡΑΦΈΑΣ
1ο Γυμνάσιο Δράμας στην εταιρεία ΔΡΑΜΑ
Δούλεψε στην εταιρεία Writer
Σπούδασε ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑ στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Πήγαινε στο 1ο Γενικό Λύκειο Δράμας "ΑΡΡΕΝΩΝ"
Τόπος διαμονής: Δράμα (πόλη)
Παντρεμένη
Τόπος καταγωγής: Δράμα (πόλη)

https://www.facebook.com/profile.php?id=100010374070325
ΝΕΑ ΣΧΟΛΙΑ:
Λίλλυ Μαγουλά 
Μου άρεσε η ανταλλαγή απόψεων...
https://www.facebook.com/panagiotis.michalopoulos1/posts/1378272962235379

Ο ΕΚΛΕΚΤΟΣ ΣΥΝΕΡΓΑΤΗΣ ΜΑΣ, κ. ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΡΔΑΣΗΣ, ΕΙΠΕ:  
Και όμως αυτή την απιστία της Παναγίας, ότι ο γιός της δεν ήταν Θεός στηλιτεύουν αρκετοί Πατέρες τς Εκκλησίας:
Π.χ. οι: Ωριγένης, Κύριλλος, Μ. Βασίλειος, Θεοφύλακτος και Αμφιλόχιος λέγουν, ότι η Θεοτόκος σκανδαλίσθηκε κατά το επί του σταυρού πάθος του Χριστού, ερμηνεύοντες το του Λουκά: «και σου δε αυτής την ψυχήν διελεύσεται ρομφαία» (2. 35), κατά το οποίο λογισμοί αμφιβολιών και διακρίσεων θα κατελάμβαναν τη Θεοτόκο, αντικρύζουσα τον Υιό της και Θεό επί του σταυρού.
Κατά τον Αλεξανδρείας Κύριλλο: «ό,τι και αυτήν την του Κυρίου μητέρα το αδοκήτως συμβεβηκός εσκανδάλισε και της οικείας λοιπόν μητρός σκανδάλω περιπεσούσης και λογισμών αταξίαις εμπερφυμένης, πως ουκ έδει προνοείν τον Κύριο;» (Μ. 74. 661).
Εκτός και εάν όλοι αυτοί οι Πατέρες δεν ήξεραν το τι τους γινότανε, ενώ εμείς γνωρίζουμε καλύτερα!

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Και όμως αυτή την απιστία της Παναγίας, ότι ο γιός της δεν ήταν Θεός στηλιτεύουν αρκετοί Πατέρες τς Εκκλησίας:
Π.χ. οι: Ωριγένης, Κύριλλος, Μ. Βασίλειος, Θεοφύλακτος και Αμφιλόχιος λέγουν, ότι η Θεοτόκος σκανδαλίσθηκε κατά το επί του σταυρού πάθος του Χριστού, ερμηνεύοντες το του Λουκά: «και σου δε αυτής την ψυχήν διελεύσεται ρομφαία» (2. 35), κατά το οποίο λογισμοί αμφιβολιών και διακρίσεων θα κατελάμβαναν τη Θεοτόκο, αντικρύζουσα τον Υιό της και Θεό επί του σταυρού. Κατά τον Αλεξανδρείας Κύριλλο: «ό,τι και αυτήν την του Κυρίου μητέρα το αδοκήτως συμβεβηκός εσκανδάλισε και της οικείας λοιπόν μητρός σκανδάλω περιπεσούσης και λογισμών αταξίαις εμπερφυμένης, πως ουκ έδει προνοείν τον Κύριο;» (Μ. 74. 661).
Εκτός και εάν όλοι αυτοί οι Πατέρες δεν ήξεραν το τι τους γινότανε, ενώ εμείς γνωρίζουμε καλύτερα!

ΙΚ