Παρασκευή, 6 Ιανουαρίου 2017

Ποιον θεόν είδαμε στα «Θεοφάνεια»;

Ρίτα Χαρίτου
6 Ιανουαρίου Αγία Θεοφάνεια

Panagiotis Michalopoulos 
Ποιον θεόν είδαμε στα «Θεοφάνεια»;
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=721405804623537&set=t.1477632418&type=3&theater


Επίκαιρο – Σαν σήμερα…
(Τετάρτη, 6 Ιανουαρίου 2016)
Ποιον θεόν είδαμε στα «Θεοφάνεια»
http://xairete.blogspot.gr/2016/01/blog-post_6.html

Τον θεο κανείς ποτέ δεν τον έχει δει!
Τι είδαμε λοιπόν στα «Θεοφάνεια», όπως ονομάζεται η σημερινή γιορτή;
1. Τον θεο Πατέρα, μόνο τον ακούσαμε να μιλάει για τον αγαπημένο του γιο τον Χριστό.
2. Το άγιο Πνεύμα «εμφανίστηκε» σαν περιστέρι, χωρίς να είναι περιστέρι, αν και εμφανίζεται έτσι σε πάρα πολλές αγιογραφίες –παπικές κυρίως, έτσι ξεκάρφωτο –σαν τσόντα, ακόμα και στην Ανάσταση, ακόμα και στη γέννηση, ακόμα και στην απεικόνιση της Αγίας Τριάδας.
3. Τέλος, τον Υιόν, τον «είδαμε» -κρυμμένο κι αυτόν, στο πρόσωπο του Χριστού, ο οποίος Χριστός αν και αναμάρτητος δέχεται το βάπτισμα του Ιωάννη στον Ιορδάνη τον ποταμό! 


ΣΧΕΤΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ:
Ανώνυμος είπε...
Κύριε Παναγιώτη, αύριο είναι η εορτή των Θεοφανίων που -όπως διαβάζω, λέγεται επίσης και Επιφάνια και Φώτα ή Φωτά (ή Εορτή των Φώτων).
Σύμφωνα δε με το εορτολόγιο, σε αυτή την εορτή γιορτάζουν τα ονόματα: Φωτεινή, Φώτης (Φώτιος), Ουρανία, Ιορδάνης, Θεοφάνης και Θεοχάρης.
Γι αυτό και τα πιο πάνω κάλαντα -που μας αναφέρατε, αρχίζουν με το «σήμερα τα φώτα και οι φωτισμοί», αλλά αυτό δεν βλέπω να το σχολιάζετε.
Να μας πείτε δηλαδή, ποια είναι τα φώτα, και ποιοι οι φωτισμοί; Ποιος φωτίστηκε; Ο Χριστός που μπήκε στο νερό, και γι αυτό ευχόμαστε και καλή φώτιση;
Μήπως από σπασμένο τηλέφωνο -από κουβέντα σε κουβέντα, τα Επιφάνια έγιναν και Επι-φανάρια, άρα και φώτα;
Ποιος λοιπόν θα μας διαφωτίσει σχετικά;

P. MICHALOPOULOS είπε...
«Τα φώτα», αγαπητέ Ανώνυμε, προκύπτουν από την φωτεινή αυτή γιορτή. Στην εκκλησία δε ψάλουμε:
«Ἐν Ἰορδάνῃ βαπτιζομένου σου Κύριε, ἡ τῆς Τριάδος ἐφανερώθη προσκύνησις• τοῦ γάρ Γεννήτορος ἡ φωνή προσεμαρτύρει σοι, ἀγαπητόν σε Υἱόν ὀνομάζουσα• καί τό Πνεῦμα ἐν εἴδει περιστερᾶς, ἐβεβαίου τοῦ λόγου τό ἀσφαλές. Ὁ ἐπιφανείς Χριστέ ὁ Θεός, καί τόν κόσμον φωτίσας δόξα σοι.»
Και:
«Ἐπεφάνης σήμερον τῇ οἰκουμένῃ, καί τὸ φῶς σου Κύριε, ἐσημειώθη ἐφ᾽ ἡμᾶς, ἐν ἐπιγνώσει ὑμνούντάς σε· Ἦλθες, ἐφάνης, τό Φῶς τὸ ἀπρόσιτον.»
Χρόνια πολλά!

http://xairete.blogspot.gr/2016/01/blog-post_96.html

ΣΧΟΛΙΑ ΣΤΟ ΘΕΜΑ:

«Σήμερα τα Φώτα» Και φούμα – φούμα… (Κάλαντα μαστούρας!)


P. MICHALOPOULOS είπε...
Πολύ μαστούρας ρε παιδάκι μου θα έπρεπε να ήταν αυτός που έγραψε αυτά τα κάλαντα!
Η stavroula είπε... 
Νταξ... φολκλορ ειναι
Χρονια Πολλα!

P. MICHALOPOULOS είπε... 
Χρόνια Πολλά, Σταυρούλα μας! 
Άλλα τι θα πει «εντάξει»; Και τι θα πει «φολκλόρ»; 
Θα πει παράδοση και τέχνη και πολιτισμός; Και τα Χριστούγεννα ένα καρναβάλι, όπως γίνεται και στην Αμερική με ολόκληρη παρέλαση;
Εδώ πάλι, έχουμε άλλα δρώμενα, όπως τους μωμόγερους κλπ. 
Αλλά και ο λεγόμενος ελληνοχριστιανικός πολιτισμός φαίνεται πως αναδεικνύεται και μέσα από τα κάλαντα των ημερών αυτών, με πολλές ατάκες όπως με το «άσπρε μου Άγιε Βασίλη», όπως και με την «Παναγία με θυμιατούρια στα δάχτυλα», κλπ. 
Φυσικά και με τον τουρλόπαπα που αγιάζει και φεύγουν οι καλικάντζαροι! 
Εντάξει! :-)

3 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Φίλος μου Ιερέας αγιάζει κάθε χρόνο, των Θεοφανείων, τα νερά στις εγκαταστάσεις διϋλησης του νερού της ΕΥΔΑΠ.
Έτσι, δεν έχει παρά να ανοίξει ο καθένας μας την βρύση του σπιτιού του και να πιεί ήδη αγιασμένο νερό.

ΙΚ

Ανώνυμος είπε...

Στα Θεοφάνεια έχουμε την εμφάνιση και των τριών προσώπων της αγίας Τριάδας:

Ο Πατέρας εφώνησε: "ούτος εστιν ο υιός μου ο αγαπητός, εν ω ευδόκησα". Βέβαια η φωνή δεν είναι του Πατέρα, καθότι ο Πατέρας, ούτε βλέπει, ούτε ακούει, ούτε μιλάει, διότι είναι άκτιστος και δεν έχει τις ιδιότητες του κτιστού. Οι Πατέρες λέγουν, ότι η φωνή είναι του Υιού, ως ανθρώπου. Παράδειγμα: Όταν λέμε την Κυριακή προσευχή, που απευθύνεται στον Πατέρα, ο Πατέρας δεν την ακούει, καθότι άκτιστος. Την μεταβιβάζει ο Χριστός, ως Θεός και άνθρωπος.

Ο Υιός, ως άνθρωπος βαπτίζεται. Η βάπτιση είναι ένα άλλο είδος περιτομής, όπου δεν χρειάζεται να δώσει κανείς τμήμα του σώματός του, αλλά συμβολίζει τον θάνατο του παλαιού ανθρώπου και την ανάσταση ενός νέου ανθρώπου.

Το άγιον Πνεύμα εμφανίζεται σαν περιστέρι. Δεν είναι περιστέρι, αλλά μοιάζει με περιστέρι, καθότι και το άγιον Πνεύμα είναι άκτιστο, δεν ακούει, δεν βλέπει, δεν μιλάει. Σε άλλες εμφανίσεις παρουσιάζεται ως Νεφέλη (Μεταμόρψωση) ή πύρινες φλόγες (Πεντηκοστή) κ.ά. Η παράσταση ως περιστεριού εμφανίζεται μόνο στη βάπτιση του Χριστού και πουθενά αλλού, σύμφωνα απόφαση της Ζ΄ Οικουμενικής. Στην ίδια απόφαση αναφέρεται, ότι ο Πατέρας δεν απεικονίζεται, καθότι άκτιστος.

Η Ορθόδοξη εικονογραφία είναι αυτή των τριών αγγέλλων, όπου ο αριστερά εμφανίζεται ο Πατέρας καθήμενος, στη μέση ο Υιός όρθιος και δεξιά το άγιον Πνεύμα όρθιο και αυτό.

ΙΚ

P. MICHALOPOULOS είπε...

Ευχαριστώ θερμά, φίλτατε…
Και το κρατώ αυτό, στην φαρέτρα μου…

«Το άγιον Πνεύμα εμφανίζεται σαν περιστέρι. Δεν είναι περιστέρι, αλλά μοιάζει με περιστέρι, καθότι και το άγιον Πνεύμα είναι άκτιστο, δεν ακούει, δεν βλέπει, δεν μιλάει. Σε άλλες εμφανίσεις παρουσιάζεται ως Νεφέλη (Μεταμόρψωση) ή πύρινες φλόγες (Πεντηκοστή) κ.ά. Η παράσταση ως περιστεριού εμφανίζεται μόνο στη βάπτιση του Χριστού και πουθενά αλλού, σύμφωνα απόφαση της Ζ΄ Οικουμενικής. Στην ίδια απόφαση αναφέρεται, ότι ο Πατέρας δεν απεικονίζεται, καθότι άκτιστος.

Η Ορθόδοξη εικονογραφία είναι αυτή των τριών αγγέλλων, όπου ο αριστερά εμφανίζεται ο Πατέρας καθήμενος, στη μέση ο Υιός όρθιος και δεξιά το άγιον Πνεύμα όρθιο και αυτό.»