Πέμπτη, 5 Ιανουαρίου 2017

1. «Σήμερα, τα φώτα». Πέμπτη, 5 Ιανουαρίου - Παραμονή (τι γιορτάζουμε την ημέρα «των Φώτων»;) 2. Αύριο Παρασκευή, 6 Ιανουαρίου -σταθερή γιορτή (τι γιορτάζουμε στα «άγια Θεοφάνεια»;)

Παλιά –καλά, δοκιμασμένα- πατροπαράδοτα- ορθόδοξα παραδοσιακά ξόρκια… 
Ευλογημένα, προς εορταστική χρήση, ειδικά αυτού του τριήμερου. 
(πιάνουν -ευεργετικά: και τον Θεοφάνη, και τον Φώτη, και τον Γιάννη)
« - Εν Ιορδάνη, που ειν' η μάνα σου βρε Γιάννη;»
«- Πήρε τα ρούχα, και πάει στο ποτάμι.»
« - Ω την κατηραμένη, τέτοια μέρα πάει και πλένει;»
«- Παπά μου, ένα φράγκο στο τραπέζι.»
"- Ω, την ευλογημένη! Πάντα -και του Σταυρού ακόμα αν θέλει ας πλένει… 
Αλλά και το φράγκο επίσης πάντα κανονικά, να μου το απονέμει"

 1. Η ΠΑΡΑΜΟΝΗ:
Την προηγούμενη μέρα της εορτής των Θεοφανίων προηγούνται τα Κάλαντα των παιδιών: «Σήμερα τα φώτα κι ο φωτισμός η χαρά μεγάλη κι ο αγιασμός». 

Και τα κάλαντα των παπάδων, βέβαια: Ο αγιασμός, ή «Πρωτάγιαση» ή «Φώτιση». Ο ιερέας στα χωριά, αλλά και στις πόλεις, στις συνοικίες (όπως σε εμάς εδώ, στα Σούρμενα), γυρίζει όλα τα σπίτια και με το Σταυρό και ένα κλωνί βασιλικό «αγιάζει» ή «φωτίζει» (ραντίζει) τους χώρους των σπιτιών.
Βέβαια, περισσότερο σκοτισμό, σκοταδισμό και παγανισμό έχουμε, παρά κανονικό φωτισμό… 

Πώς; Με τον τουρλόπαπα και την αγιαστούρα του… Με την αντίληψη ότι η Πρωτάγιαση, είναι το πιο αποτελεσματικό μέσο με το οποίο τρέπονται σε φυγή οι καλικάντζαροι, και ακολουθεί σε δυναμικότητα, το άναμμα μιας μεγάλης υπαίθριας φωτιάς.
Και τα παιδιά συνεχίζουν, τα μπουρμπούτσαλα: 

«Κάτω στον Ιορδάνη τον ποταμό κάθετ' η κυρά μας η Παναγιά, με τα θυμιατούρια στα δάχτυλα. Και ένα κερί κρατεί και τον Αϊ-Γιάννη παρακαλεί. Άϊ-Γιάννη αφέντη και βαπτιστή βάπτισε κι εμένα Θεού παιδί. Ν' ανεβώ επάνω στον ουρανό να μαζέψω ρόδα και λίβανο. Καλημέρα, καλημέρα…»
2. ΑΝΗΜΕΡΑ:
Διαβάζω: «Με τη βάπτισή Του από τον Ιωάννη, ο Χριστός έδωσε ένα τέλος και στο τυπικό αυτό βάπτισμα, όπως τρώγοντας για τελευταία φορά το Ιουδαϊκό Πάσχα, το κατάργησε και εγκαινίασε το Πάσχα της Καινής Διαθήκης.»
Θεοφάνια και Επιφάνια.
«Ἐπεφάνης σήμερον τῇ οἰκουμένῃ, καί τὸ φῶς σου Κύριε, ἐσημειώθη ἐφ᾽ ἡμᾶς…»
Η ΒΑΠΤΙΣΗ του Χριστού στον Ιορδάνη ποταμό από τον Ιωάννη τον Πρόδρομο λέγεται και Επιφάνια. 

Η λέξη Θεοφάνια προέρχεται από το αποστολικό χωρίο «Θεός εφανερώθη εν σαρκί, εδικαιώθη εν Πνεύματι, ώφθη αγγέλοις, εκηρύχθη εν έθνεσιν, επιστεύθη εν κόσμω, ανελήφθη εν δόξη», και σχετίζεται περισσότερο με τη Γέννηση του Χριστού.
Η λέξη Επιφάνια προέρχεται από το αποστολικό χωρίο «επεφάνη η Χάρις του Θεού η σωτήριος πάσιν ανθρώποις» και αναφέρεται περισσότερο στην Βάπτιση του Χριστού.
ΦΩΤΟ-ΣΚΟΤΑΔΙΣΜΟΣ:
« …Ἦλθες, ἐφάνης, τό Φῶς τὸ ἀπρόσιτον.»
Η ημέρα των Θεοφανίων λέγεται και «Φώτα», λόγω του βαπτίσματος και του φωτισμού των κατηχουμένων. Ανάμικτα είναι όμως, και αυτά τα φώτα… Με μπόλικο σκοταδισμό κι αυτά, όπως και την παραμονή, χθες, που προκαταρτικά μας φώτισε «ο παπάς με την αγιαστούρα του», κλπ.
Διότι παραμύθι χωρίς δράκο, δεν γίνεται.
Διαβάζω:
«Ο Χριστός βαπτίστηκε για να συντρίψει τις κεφαλές των δρακόντων στο νερό, επειδή υπήρχε η αντίληψη ότι οι δαίμονες κατοικούν μέσα στο νερό. Γι’ αυτό και παρατηρούμε στην εικόνα της βάπτισης τέρατα μέσα στο νερό που έχουν στραμμένα τα νώτα τους στον Χριστό, λόγω του πυρός της θεότητος. Ο Χριστός βαπτίστηκε για να πλύνει την αμαρτία και να θάψει ολόκληρο τον παλαιό Αδάμ μέσα στο νερό.
Βασική τελετουργία των Θεοφανίων είναι ο αγιασμός των υδάτων, με τη κατάδυση του Σταυρού στη θάλασσα, κατά μίμηση της Βάπτισης του Θεανθρώπου.
Στην ελληνική εθιμολογία, ο αγιασμός των υδάτων έχει και την έννοια του καθαρμού, του εξαγνισμού των ανθρώπων, καθώς και της απαλλαγής του από την επήρεια των δαιμονίων. Η τελευταία αυτή έννοια δεν είναι αυστηρά χριστιανική, αλλά έχει ρίζες στην αρχαία λατρεία.»

https://nikospa.wordpress.com/
Να σημειώσουμε εδώ, ότι ο καθαρμός αυτός, γίνεται πιο σωστός, αν γίνεις και Χατζής, αν βαπτιστείς δηλαδή και στα μολυσμένα και όλο βούρκο νερά (όπως είναι σήμερα) του Ιορδανή ποταμού.
Αν είσαι δε και Ινδουιστής, μπορεί να πας σήμερα να πέσεις στον Γάγγη τον ποταμό, ώστε και να βαπτιστείς, και να φωτιστείς, και να γίνεις αυτόματα και άγιος, φακίρης, γκουρού!
Αμήν!
Ψέλνουμε, σχετικά…
1.  «Καί τό Πνεῦμα, ἐν εἴδει περιστερᾶς…»
(σ.σ. μη ξεχνάμε με την ευκαιρία και τον λίγο –πολύ 12θεϊστή, τον Γιώργο τον Καρατζαφέρη τον πρόεδρο του ΛΑΟΣ, τον τσοντοκαναλάρχη του ΑΡΤ… Ο οποίος ισχυρίστηκε ότι φωτίστηκε και αυτός από ένα περιστέρι, σε παρόμοιο τελετή, στην Κωνσταντινούπολη.
2. « Ὅτε τῇ ἐπιφανείᾳ σου ἐφώτισας τὰ σύμπαντα, τότε ἡ ἀλμυρὰ τῆς ἀπιστίας θάλασσα ἔφυγε, καὶ Ἰορδάνης κάτω ῥέων ἐστράφη, πρὸς οὐρανὸν ἀνυψῶν ἡμᾶς.»
(σ.σ. τις μέρες δε αυτές, κυκλοφορεί στο διαδίκτυο και ένα πειραγμένο βίντεο, με την τελετή του αγιασμού των υδάτων στον Ιορδάνη ποταμό. Δείχνει ότι τάχα τα νερά του Ιορδάνη αλλάζουν κατεύθυνση, και η ροή γίνεται αντίθετη, προς τα πίσω δηλαδή! Χα!)


ΣΧΕΤΙΚΟ:
Πέμπτη, 5 Ιανουαρίου 2012

Και συνεχίζουμε με χαρούμενο ρυθμό, το επίκαιρο εορταστικό – ψυχαγωγικό μας πρόγραμμα...

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

"Εν Ιορδάνη, που ειν' η μάνα σου βρε Γιάννη;"
"Πήρε τα ρούχα και πάει στο ποτάμι"
"Ω την κατηραμένη τέτοια μέρα πάει και πλένει;"
"Παπά μου ένα φράγκο στο τραπέζι"
"Ω την ευλογημένη πάντα του Σταυρού να πλένει και το φράγκο ν' απομένει"

ΙΚ