Εγώ νόμιζα ότι είναι η γιορτή της εισόδου του Χριστού στο ναό, 40 μέρες μετά τη γέννηση του.
Δεν ξέρω βέβαια την ετοιμολογία της λέξης, αλλά όπως διαβάζω σήμερα στο "αγιορείτικο βήμα":
«Με τη δέουσα λαμπρότητα και κατάνυξη, η Καλαμάτα γιόρτασε σήμερα την πολιούχο και προστάτιδά της, Παναγία Υπαπαντή».
Άρα λοιπόν, είναι γυναίκα η Υπαπαντή, και μάλιστα η γυναίκα Παναγία -μητέρα του Χριστού.
Υπάρχει μάλιστα και μια παλιά λαϊκή έκφραση που λέει: «Της κυράς Υπαπαντής, και τα γαϊδούρια σχόλη»! Τόσο μεγάλη είναι αυτή η γιορτή, δηλαδή, της… κυράς Παναγιάς – Υπαπαντής, που κάνουν αργία ακόμα και τα γαϊδούρια.
Η Υπαπαντή λοιπόν, είναι γυναίκα, είναι μια κυρία, είναι η Παναγία, και έχει και μια θαυματουργή εικόνα (σαν καρνάβαλο την περιέφεραν σήμερα) στην Καλαμάτα, της οποίας είναι και πολιούχος και προστάτης (η εικόνα).
Τώρα θα μου πείτε ότι κυρία, είναι και η… Λαμπρή! Η βασίλισσα και κυρία, που λέει και ο σχετικός αναστάσιμος ύμνος. Όποτε μπερδευόμαστε πάλι.
Τι λέτε κι εσείς;
ΥΓ
Επίσης γυναίκα θεωρεία και η Μεταμόρφωση του Χριστού, και έχουμε το παράδειγμα –όπως εδώ στη γειτονιά μου στην εκκλησία στην πλατεία Σουρμένων – Άνω Ελληνικού – που ο κόσμος λέει: «πάμε στην Αγία Σωτήρα, για να εκκλησιαστούμε»!
Έχουμε δηλαδή, μια βλάσφημη αλλαγή φύλου του Χριστού που από Άγιο Σωτήρα, τον έκαναν… αγια-Σωτήρα!
ΣΧΕΤΙΚΟ:
4 σχόλια:
ΔΙΑΒΑΖΩ:
Με κατάνυξη εορτάστηκε η Δεσποτική και παράλληλα Θεομητορική εορτή της Υπαπαντής του Κυρίου μας Ιησού Χριστού, στην Ιερά Αγρυπνία που τελέσθηκε στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό Κοιμήσεως της Θεοτόκου Καστοριάς, την Παρασκευή 1 Φεβρουαρίου 2013.
(Εκ της Μητροπόλεως)
ΔΙΑΒΑΖΩ:
Τήν ἡμέρα τῆς «Ὑπαπαντῆς» (=ὑποδοχῆς) εἰσέρχεται στόν Ναό, ὡς νέος Ἀρχιερεύς ὁ Χριστός «κατά τήν τάξιν Μελχισεδέκ»...
Πηγή: Άγιος Νεκτάριος ο Θαυματουργός: TΟ NOHMA THΣ «ΥΠΑΠΑΝΤΗΣ» ΣΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΚΑΙ ΣΤΗ ΖΩΗ ΜΑΣ
Όχι, δεν είναι γυναίκα η Υπαπαντή.
Υπαπαντή σημαίνει την υποδοχή του Χριστού στο Ναό από τον Ιερέα, την είσοδο του Χριστού στο Ναό, το σαράντισμα του Χριστού. Ο ρόλος της Παναγίας στην περίπτωση αυτή είναι ο καθαρμός και η εισαγωγή και αυτής στο Ναό μετά τις 40 ημέρες αποκλεισμού.
Είναι καθαρά Δεσποτική εορτή, τόσο θεολογικά, όσο και υμνολογικά. Τώρα, το πως μετετράπη σε Θεομητορική, ας όψονται οι αντιπρόσωποι του Θεού επί της γης, αυτοκράτορες: Η εορτή προτοκαθιερώθηκε στη Δύση και από εκεί μετεφέρθη και στην Ανατολή. Αρχικά θεσπίστηκε, ως εορτής της ΚΠολης επί αυτοκράτορα Ιουστίνου Α΄, στις αρχές του 6ου αιώνα. και εορταζόταν στις 25 Δεκεμβρίου (μαζί με τα Χριστούγεννα!). Ο ανηψιός του Ιουστίνου, Ιουστινιανός Α΄την καθιέρωσε ως εορτή Θεομητορική, για όλη την αυτοκρατορία με ημερομηνία, τις 14 Φεβρουαρίου. Αργότερα, ο ίδιος την μετέθεσε στις 2 Φεβρουαρίου. Άλλωστε τι θεός επί της γης θα ήταν, αν δεν έκανε αυτές τις μεταθέσεις; Η καθιέρωση ως Θεομητορικής και όχι Δεσποτικής οφείλεται σε δυτικές επιρροές (όπως πολλά άλλα πράγματα).
ΙΚ
Καλά λοιπόν το ψυλλιάστηκα, ότι κάτι δεν πάει καλά.
Σας ευχαριστώ θερμά, φίλτατε.
Δημοσίευση σχολίου