Η 14η Σεπτεμβρίου καθιερώθηκε ως ημέρα εορτασμού της Ύψωσης του Τιμίου Σταυρού το έτος 326 μ.Χ, ...
...όταν - αμέσως μετά την ανεύρεση του Τιμίου Σταυρού από την Αγία Ελένη, ο τότε Πατριάρχης Ιεροσολύμων Μακάριος έστησε τον Τίμιον Σταυρό στο ναό του Πατριαρχείου για προσκύνημα από τους πιστούς.
9 σχόλια:
Εδώ υπάρχει ένα μικρό πρόβλημα:
Την καθιέρωση της εορτής το 326 δεν την ήξεραν οι Πατέρες της Εκκλησίας;
Ο Ι. Χρυσόστομος γράφει στο λόγο του για τον σταυρό και το ληστή:
"Βούλει μαθείν πως και βασιλείας σύμβολον ο σταυρός και πως σεμνόν το πράγμα εστί; Ουκ αφήκεν αυτόν είναι επί της γης, αλλ' ανέσπασεν αυτόν και εις τον ουρανόν ανήγαγε. Πόθεν δήλον τούτο; Μετ' αυτού μέλλει έρχεσθαι εν τη δευτέρα παρουσία" (PG 49.413).
Στο ίδιο κλίμα γράφουν και οι: Κύριλλος Ιεροσολύμων και Εφραίμ ο Σύρος.
Άραγε, εμείς εορτάζουμε την ύψωση επί της γης ή την (αν-)ύψωση στον Ουρανό;
ΙΚ
Δηλαδή κ. Καρδάση μας; Τι θέλετε να πείτε; Ότι είναι μύθος η λεγόμενη ανεύρεση του Σταυρού; Και τα κομμάτια του, αυτά που λένε ότι υπάρχουν, αυτά που τα προσκυνάνε οι πιστοί, τι είναι; Απάτη; Και ένα τέτοιο τεμάχιο «τιμίου ξύλου» που μόλις έφτασε από τα Ιεροσόλυμα στη Θεσσαλονίκη, και που το παρέλαβε με τιμές ο Άνθιμος, τι είναι κι αυτό;
Δεν θέλουμε να πούμε τίποτε.
Απλούστατα, κάποιος ή κάποιοι λένε ψέμματα.
"Βρέστο και πάρτο", που λένε.
Όσο για τα κομμάτια του, αν τα μαζεύαμε όλα, πόσους σταυρούς άραγε θα κάναμε;
Αλλά και για τα κομμάτια του σταυρού, έχουμε το λόγο του αγίου Ιω. Δαμασκηνού:
"Την δε ύλην, εξ ης ο τύπος του σταυρού συνίσταται, ει και χρυσός ή λίθοι είναι τίμιοι, μετά την του τύπου (ει τύχοι) διάλυσιν ου προσκυνητέον" (Έκδοσις ακριβής της Ορθοδόξου Πίστεως, Δ΄ 11(84)), δηλ. σε απλά ελληνικά: δεν πρέπει να προσυνείται κομμάτι από το σταυρό ("τεμάχιον τιμίου ξύλου") μετά την διάλυση του σταυρού, αλλά μόνον ολόκληρος ο σταυρός, αλλοιώς εμφωλεύει η αίρεση της ξυλολατρείας.
ΙΚ
Καταλάβαμε! Ευχαριστούμε θερμά, αγαπητέ μας κ. Ιωάννη Καρδάση!
Κε Καρδάση,
Πρώτον:
Μήπως γνωρίζετε τις διαστάσεις που είχε ο Σταυρός?
"Το μέγεθος του Τιμίου Σταυρού, κατά την ευσεβή παράδοσιν, ην, το μεν μήκος πεντεκαίδεκα ποδών, το δε πλάτος, ήτοι το έγκάρσιον ξύλον, οκτώ ποδών."
Δηλαδή, το συνολικό ύψος του ήταν περίπου 5 μέτρα, το οποίο αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι χρειάστηκε να βάλουν σε καλάμι τον σπόγγο με το ξύδι για να του δώσουν να πιει (Ματθ. ΚΖ', Μάρκ. ΙΕ').
Αν σκεφτείτε, λοιπόν, ότι ο καθένας έχει ένα μικροσκοπικό κομμάτι ίσο με τη μύτη της καρφίτσας. τότε καταλαβαίνετε πόσοι άνθρωποι μπορούν να έχουν τίμο ξύλο.
Δεύτερον:
Γιατί το προζύμι για τα πρόσφορα "πιάνεται" μόνο με νερό από τον βασιλικό της Υψώσεως ή με το ίδιο το Τίμιο Ξύλο? Αν δεν έχετε δει αλευρόνερο να γίνεται προζύμι μόνο και μόνο με το Τίμιο Ξύλο, σας το βεβαιώνω εγώ που το έχω δει.
Τρίτον:
Αυτός ο ίδιος ο θείος Χρυσόστομος (407) γράφει: «Αυτό δε το Ξύλον εκείνο, ένθα το ‘Αγιον ετάθη Σώμα καί ανεσκολοπίσθη, πώς εστί περιμάχητον άπασι; Καί μικρόν τίνα κόκκον λαμβάνοντες εξ εκείνου πολλοί καί χρυσώ περικλείοντες καί άνδρες καί γυναίκες των τραχήλων εξαρτώσι των εαυτών καλλωπιζόμενοι, καίτοι καταδίκης το Ξύλον καί τιμωρίας». Δεν αποδεικνύει αυτό την ύπαρξη του Σταυρού?
Τέταρτον:
Ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός, όταν λέει ότι "την δε ύλην, εξ ης ο τύπος του σταυρού συνίσταται, ...μετά την του τύπου διάλυσιν ου προσκυνητέον", εννοεί ότι αν καταστρέψεις έναν σταυρό (π.χ. της εκκλησίας) σε κομμάτια, αυτός δεν είναι πλέον προσκυνητέος σταυρός. Και αυτό αποδεικνύεται, επειδή στα λεγόμενα λέει "του σταυρού" και όχι "του τιμίου σταυρού". Επίσης, τα τμήματα από τα λείψανα των αγίων παύουν να είναι προσκυνητέα?
Ευχαριστώ για την προσοχή σας.
Κε Καρδάση,
Πρώτον:
Μήπως γνωρίζετε τις διαστάσεις που είχε ο Σταυρός?
"Το μέγεθος του Τιμίου Σταυρού, κατά την ευσεβή παράδοσιν, ην, το μεν μήκος πεντεκαίδεκα ποδών, το δε πλάτος, ήτοι το έγκάρσιον ξύλον, οκτώ ποδών."
Δηλαδή, το συνολικό ύψος του ήταν περίπου 5 μέτρα, το οποίο αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι χρειάστηκε να βάλουν σε καλάμι τον σπόγγο με το ξύδι για να του δώσουν να πιει (Ματθ. ΚΖ', Μάρκ. ΙΕ').
Αν σκεφτείτε, λοιπόν, ότι ο καθένας έχει ένα μικροσκοπικό κομμάτι ίσο με τη μύτη της καρφίτσας. τότε καταλαβαίνετε πόσοι άνθρωποι μπορούν να έχουν τίμο ξύλο.
Δεύτερον:
Γιατί το προζύμι για τα πρόσφορα "πιάνεται" μόνο με νερό από τον βασιλικό της Υψώσεως ή με το ίδιο το Τίμιο Ξύλο? Αν δεν έχετε δει αλευρόνερο να γίνεται προζύμι μόνο και μόνο με το Τίμιο Ξύλο, σας το βεβαιώνω εγώ που το έχω δει.
Συνεχίζεται...
... Συνέχεια από προηγούμενο
Τρίτον:
Αυτός ο ίδιος ο θείος Χρυσόστομος (407) γράφει: «Αυτό δε το Ξύλον εκείνο, ένθα το ‘Αγιον ετάθη Σώμα καί ανεσκολοπίσθη, πώς εστί περιμάχητον άπασι; Καί μικρόν τίνα κόκκον λαμβάνοντες εξ εκείνου πολλοί καί χρυσώ περικλείοντες καί άνδρες καί γυναίκες των τραχήλων εξαρτώσι των εαυτών καλλωπιζόμενοι, καίτοι καταδίκης το Ξύλον καί τιμωρίας». Δεν αποδεικνύει αυτό την ύπαρξη του Σταυρού?
Τέταρτον:
Ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός, όταν λέει ότι "την δε ύλην, εξ ης ο τύπος του σταυρού συνίσταται, ...μετά την του τύπου διάλυσιν ου προσκυνητέον", εννοεί ότι αν καταστρέψεις έναν σταυρό (π.χ. της εκκλησίας) σε κομμάτια, αυτός δεν είναι πλέον προσκυνητέος σταυρός. Και αυτό αποδεικνύεται, επειδή στα λεγόμενα λέει "του σταυρού" και όχι "του τιμίου σταυρού". Επίσης, τα τμήματα από τα λείψανα των αγίων παύουν να είναι προσκυνητέα?
Ευχαριστώ για την προσοχή σας.
ΣΧΕΤΙΚΟ:
Η πίστη της φακής: Ένα καζάνι, με συγχωρείτε,...τοοοόσο μεγάλο, βοήθεια σας!
http://xairete.blogspot.com/2010/09/blog-post_9394.html
Το μόνο που γνωρίζουμε για το σχήμα του σταυρού από γραπτές πηγές είναι, ότι ήταν ανισοσκελής και όχι ρωμαϊκός ισοσκελής, όπως αυτός της ελληνικής σημαίας.
Το παρατιθέμενο απόσπασμα των διαστάσεων, από ποιο πατερικό κείμενο προέρχεται;
Και εγώ βεβαιώνω, ότι προζύμι γίνεται και χωρίς βασιλικό ή τίμιο ξύλο.
Εάν παλάβωσε ο άγιος Ιωάννης λέγοντας άλλα εδώ και άλλα εκεί, εμείς τι φταίμε; Αλλά το παρατιθέμενο κείμενο, που υπάρχει στην Πατρολογία;
Η ερμηνεία του Δαμασκηνού είναι δική σας ή του ερμηνευτή καθηγητή Ματσούκα, που λέει, ότι δεν προσκυνούνται τεμάχια του ξύλου του σταυρού, αν ο σταυρός δεν έχει το χαρακτηριστικό του σχήμα (δηλ. έχει τεμαχιστεί σε διάφορα κομμάτια).
Τι δουλειά έχουν τα τεμάχια των λειψάνων με τα τεμάχια του σταυρού; Για σταυρό μιλάει ο Δαμασκηνός, όχι για λείψανα αγίων. Εξ άλλου σε τι θα εξυπηρετούσε να βάλουμε ολόκληρο σκελετό αγίου λειψάνου κάτω από την αγία Τράπεζα, για τον καθαγιασμό της; Βλέπετε, ότι δεν βάζουμε ούτε αγία Γραφή, ούτε σταυρό, παρά μόνο τρία τεμάχια από ισάριθμους αγίους.
Τέλος, θα θέλαμε να γνωρίζουμε αν υπάρχει κείμενο μεγάλου Πατέρα της Εκκλησίας, που να αναφέρει για την εύρεση του Τιμίου Σταυρού και μάλιστα από την αγία Ελένη.
ΙΚ
Δημοσίευση σχολίου