Παρασκευή 12 Φεβρουαρίου 2010
Ηγούμενος άνευ προηγουμένου...
ΔΙΑΒΑΖΩ:
Ο ηγούμενος στην Ι.Μ. Παμβώτιδος κατηγορείται για ληστρικές... ολονυχτίες σε ναούς της περιοχής
Το "Θεό" του δεν είχε ο ηγούμενος της Ιεράς Μονής Παμβώτιδος. Κατηγορείται ότι από επικεφαλής ποιμνίου ήταν επικεφαλής ομάδας, η οποία μόνο θεάρεστο έργο δεν προσέφερε.
Τα βράδια, τα μέλη της συγκεκριμένης ομάδας έμπαιναν σε ναούς της περιοχής όχι για ολονυκτία, αλλά για να αρπάξουν εικόνες, κειμήλια, ξυλόγλυπτα και βιβλία.
Υστερα από τις πολλές καταγγελίες για κλοπές στις εκκλησίες του νομού, η αστυνομία άρχισε τις έρευνες. Και μόλις ανακαλήφθηκε ποιοί βρίσκονταν πίσω από τις ληστείες οι άνδρες που είχαν επιφορτισθεί με την υπόθεση άρχισαν να ...σταυροκοπιούνται. Εντός του οίκου του Θεού, στην Ιερά Μονή της Παμβώτιδος, δεν φιλοξενούντο μόνο ιερά σκεύη και το Ευαγγέλιο, αλλά μέρος όπλων και φυσιγγίων των κατηγορούμενων.
Για την υπόθεση, εκτός του ηγουμένου, κατηγορούνται άλλα δύο άτομα, ένας άντρας και μία γυναίκα, τα οποία συνελήφθησαν.
Όπως έγινε γνωστό από την αστυνομία, σε έρευνα που έγινε σε Ιερά Μονή Παμβώτιδας όπου ιερουργούσε ο ηγούμενος, καθώς και στις οικίες των κατηγορουμένων, βρέθηκαν 1 περίστροφο, 2 κυνηγετικά όπλα, 533 φυσίγγια διαφόρων διαμετρημάτων και 15 λίθινα τεμάχια θυρώματος.Τα αρχαία αντικείμενα εμπίπτουν στις διατάξεις του νόμου περί αρχαιοτήτων και ,σύμφωνα με την αστυνομία, είχαν κλαπεί τον Αύγουστο του 2009 από την Ιερά Μονή Δ. Μαστοροχωρίων.
Επίσης βρέθηκαν 48 εικόνες, επάργυρα κειμήλια, ξυλόγλυπτα και βιβλία των οποίων η προέλευση, η νομιμότητα κατοχής και η αρχαιολογική τους αξία ερευνάται.
Οι συλληφθέντες οδηγήθηκαν στον κ. Εισαγγελέα Πρωτοδικών Ιωαννίνων.
Σπύρος Κουντούρης
Skountouris@pegasus.gr
http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=11424&subid=2&pubid=10224823
Ετικέτες
Αγιογραφίες,
Εγκλήματα,
Μητροπολίτης Ιωαννίνων
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
2 σχόλια:
Μονή Αγίου Νικολάου Φιλανθρωπηνών στο Νησάκι της Παμβώτιδας
Αφιερωμένη στον προστάτη των ναυτικών της Ορθοδοξίας Άγιο Νικόλαο, Αρχιεπίσκοπο Μύρων Λυκίας στο Νησάκι της λίμνης Παμβώτιδας.
Ιδρύθηκε από τη γνωστή βυζαντινή οικογένεια των Φιλανθρωπηνών, που μετεγκαταστάθηκε στα Ιωάννινα μετά την άλωση της Πόλης από τους Σταυροφόρους το 1204.
Μονή Φιλανθρωπηνών
Στο κέντρο της λίμνης Παμβώτιδας βρίσκεται το πανέμορφο καταπράσινο νησί της, που συνδυάζει την ομορφιά του φυσικού περιβάλλοντος με την πλούσια ιστορική παράδοση.
Ο γραφικός παραδοσιακός οικισμός του, με τα μικρά ασβεστωμένα σπίτια, τα πλακοστρωμένα σοκάκια και τα φημισμένα μοναστήρια του, αναδύει το άρωμα παλαιότερων εποχών και συναρπάζει τον επισκέπτη.
Εδώ αναπτύχθηκε κατά την Ύστερη Βυζαντινή Περίοδο μια σπουδαία μοναστική πολιτεία με μοναστήρια και ασκηταριά που σώζονται ως σήμερα.
Το πιο γνωστό από αυτά είναι η Ι.Μ. του Αγίου Νικολάου των Φιλανθρωπηνών, που βρίσκεται στη δυτική πλευρά του νησιού και αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα βυζαντινά μνημεία της χώρας, τόσο για την παλαιότητά του και την ιστορία του, όσο και για την ανεκτίμητη καλλιτεχνική αξία της αγιογράφησής του.
Όπως μαρτυρούν σχετικές κτητορικές επιγραφές, η μονή ιδρύθηκε στους υστεροβυζαντινούς χρόνους και ανακαινίστηκε το 1291/2 το καθολικό από τον Μιχαήλ Φιλανθρωπηνό από τον Μιχαήλ Φιλανθρωπηνό, ιερέα και οικονόμο της Μητρόπολης Ιωαννίνων και γόνο της αρχοντικής οικογένειας των Φιλανθρωπηνών, που εγκαταστάθηκαν στα Ιωάννινα από την Κωνσταντινούπολη, μετά την άλωση του 1204. Ωστόσο, την μεγαλύτερη ακμή της τη γνώρισε τον 16ο αι. Την εποχή εκείνη το καθολικό ανακαινίστηκε για δεύτερη φορά, επεκτάθηκε και τοιχογραφήθηκε, σε τρεις φάσεις (1531/2, 1542, 1560).
Από το μοναστηριακό συγκρότημα σώζεται το καθολικό, τμήμα του διώροφου κτιρίου των κελιών, η ερειπωμένη τράπεζα, το κοιμητήριο και ο περίβολος. Το καθολικό είναι μονόχωρη ξυλόστεγη βασιλική, καμαροσκεπής, με καμαροσκεπή νάρθηκα και τρεις εξαρτικούς (εξωνάρθηκες) και κοσμείται με αριστουργηματικές τοιχογραφίες (Πλατυτέρα, Λειτουργία των Αγγέλων, Δωδεκάορτο, Ακάθιστος Ύμνος, Δευτέρα Παρουσία, σκηνές από παραβολές και θαύματα του Ιησού, εικόνες από την Π. Διαθήκη, Μηνολόγια Μαρτύρων κ.α.).
Ο συγκροτημένος διάκοσμος της μονής έχει τεράστιο εικονογραφικό θεματολόγιο, ποικιλία και σαφήνεια τεχνοτροπιών, τεχνική υψηλού επιπέδου, ενώ η επίδρασή του σε πλήθος μεταγενέστερων μνημείων είναι αδιαμφισβήτητη. Οι παραστάσεις διακρίνονται για την εκφραστικότητα, τη θεατρική κίνηση, τον αφηγηματικό χαρακτήρα τους, την περιγραφική πληρότητα, το πάθος και τον εκλεκτισμό τους.
Το επιβλητικό τοιχογραφικό σύνολο της μονής συνιστά μνημείο - κλειδί και εντάσσεται στον κύκλο των έργων της λεγόμενης μνημειακής ζωγραφικής, που αποκρυσταλλώθηκε σε ότι αποκαλούμε «Ηπειρωτική Σχολή», που αναπτύχθηκε στη ΒΔ κυρίως Ελλάδα το 16ο αι. με κύριους εκφραστές τους Θηβαίους ζωγράφους Φράγκο Κατελάνο και Γεώργιο και Φράγκο Κονταρή (στους τελευταίους αποδίδεται η αγιογράφηση του βόρειου εξωνάρθηκα). Η τεχνοτροπία αυτή είναι προϊόν αστικού περιβάλλοντος, με έμμεσες και περιθωριακές επιδράσεις από την «Κρητική» και τη «Μακεδονική Σχολή», αλλά και στοιχεία από την ισχυρή τοπική παράδοση.
Ο παιδευτικός χαρακτήρας των αγιογραφιών συνδέεται με την πνευματική αίγλη της μονής, στην οποία λειτουργούσε Σχολή κατά την περίοδο της Τουρκοκρατίας. Σύμφωνα με την τοπική παράδοση, η μονή φιλοξενούσε και το "Κρυφό Σχολειό" του νησιού, σε μια κρύπτη που βρίσκεται στο εσωτερικό του καθολικού. Στη βιβλιοθήκη της φυλάσσονταν ο "Κουβαράς", χειρόγραφος κώδικας, όπου οι μοναχοί κατέγραφαν ιστορίες και ενθυμήσεις της Ηπείρου. Γενικότερα την εποχή εκείνη τα Ιωάννινα θεωρούνταν σημαντικό πολιτιστικό κέντρο σε όλο το Β.Δ. χώρο, όπου έβρισκε πρόσφορο έδαφος η καλλιέργεια της παιδείας (ως απόρροια των ουμανιστικών ρευμάτων), τον ευκρινή απόηχο της οποίας ακούμε στην απεικόνιση των Ελλήνων φιλοσόφων της αρχαιότητας σε τοιχογραφία του εξωνάρθηκα.
www.holiday.gr
Δημοσίευση σχολίου