Οι τρεις «σωματοφύλακες» του ηγούμενου Εφραίμ
Οταν ο γέρων Ιωσήφ το 1990 επέλεξε τον Εφραίμ για ηγούμενο της Μονής Βατοπαιδίου, ο Αθανάσιος, νυν μητροπολίτης Λεμεσού και από τους πλέον ισχυρούς νεαρούς μοναχούς, άφησε το Αγιον Ορος για την Κύπρο και πίσω του «το ομιχλώδες τοπίο της δράσης του».Τη θέση του δίπλα στον Εφραίμ, αλλά και τον πνευματικό τους πατέρα
Ιωσήφ κατέλαβε ένας άλλος νεαρός, εξίσου δυναμικός, ο Αρσένιος, ο μόνος που δεν κατάγεται από την Κύπρο αλλά από την Ηπειρο, με σπουδές στο Παρίσι και πολιτική δράση μέσα από τις τάξεις της ΚΝΕ. Oσοι τον γνωρίζουν του αποδίδουν ξεχωριστές ικανότητες στις δημόσιες σχέσεις και τις επενδύσεις.
Και οι τρεις συνθέτουν την ομάδα των «Βατοπαιδινών», μια ομάδα η οποία τα 20 τελευταία χρόνια έχει εγκαταστήσει το δικό της καθεστώς μέσα από ίντριγκες, δημόσιες σχέσεις και αγοραπωλησίες «σκανδαλίζοντας την κοινή γνώμη».
Πρόσωπο - κλειδί
Ο Ιωσήφ είναι το πρόσωπο-κλειδί στην πορεία της «παρέας» που ακόμη και σήμερα «καθοδηγεί» πνευματικά τον Εφραίμ και τους υπόλοιπους της μονής. Η δράση του αρχίζει στην ουσία από την Κύπρο, όταν συναντά τον Εφραίμ, ο οποίος μόλις έχει τελειώσει την Ιερατική Σχολή, και τον Αθανάσιο, αλλά και άλλους που ήθελαν να τον
ακολουθήσουν στη μοναστική ζωή.
Οι τρεις εγκαθίστανται στο μοναστήρι του Σταυρού της Μύθνης στην Τσάδα της Πάφου. Παράλληλα, ιδρύουν και ένα γυναικείο μοναστήρι. Τα σχόλια εκείνη την περίοδο περίσσευαν για περίεργες σχέσεις μεταξύ των δύο μονών, με αποτέλεσμα ο μητροπολίτης Πάφου (νυν Αρχιεπίσκοπος Κύπρου) να εκδιώξει τον Ιωσήφ και την ομάδα
του έπειτα από καταγγελία μοναχής για σεξουαλική παρενόχληση.
Ο Ιωσήφ με τους Εφραίμ και Αθανάσιο φτάνουν στο Αγιον Ορος, όπου για πολλά χρόνια η «ομάδα των Κυπρίων» περιφέρεται από μοναστήρι σε μοναστήρι. Στους Κύπριους μοναχούς προστίθεται και ο Ηπειρώτης Αρσένιος. Ο Ιωσήφ έχει εντοπίσει τη Μονή Βατοπαιδίου, η οποία μοιάζει ερειπωμένη. Τελικά η Εξαρχία του Οικουμενικού Πατριαρχείου ενημερώνει τους Κυπρίους (αν και διατηρεί επιφυλάξεις) ότι δίνει την άδεια εγκατάστασης. Στη «μάχη» που γίνεται για την εκλογή νέου ηγουμένου όλοι
περιμένουν ότι ο Ιωσήφ θα δώσει το χρίσμα στον Αθανάσιο. Τελικά, όμως, εξελέγη ο Εφραίμ και ο Αθανάσιος έφυγε για την Κύπρο.
Ο Ιωσήφ ονειρεύεται να προσδώσει στη μονή την παλιά της αίγλη. Ο τότε διοικητής του Αγίου Ορους, αλευροβιομήχανος Κώστας Λούλης, τον στηρίζει, όπως και πολλοί Κύπριοι επιχειρηματίες. Στη συνέχεια και με την υποστήριξη των αρμόδιων υπουργείων, και κυρίως του ΠΕΧΩΔΕ, εντάσσουν πολλά έργα αναστήλωσης σε προγράμματα της Ε.Ε.
Επιχείρηση προσέγγισης
Ο Ιωσήφ έχει ρόλο συμβουλευτικό, αλλά και τολμηρές ιδέες (όπως για παράδειγμα, επιχειρήσεις ακόμη και με Σαουδάραβες) τις οποίες αναλαμβάνει να υλοποιήσει ο Αρσένιος, ο οποίος θεωρείται το δεξί χέρι του Εφραίμ. Ο μοναχός κινητοποιεί όλες τις δυνάμεις προκειμένου να εξασφαλίζει έσοδα για την αναστήλωση της μονής. Ο σκοπός
είναι η προσέγγιση επιχειρηματιών και πολιτικών.
Το μεγάλο όπλο της μονής, εκτός των άλλων κειμηλίων, είναι η Τιμία Ζώνη. Από το 1995 και μετά, και με τις ευλογίες του Ιωσήφ, η Ζώνη πηγαινοέρχεται στην Αθήνα. Περνά από το υπουργείο Δημοσίας Τάξεως, από τα σπίτια των Παπανδρέου και Μητσοτάκη, επιχειρηματιών, αλλά και από το εργοστάσιο του κ. Λούλη. Τα έσοδα ανέρχονται σε πολλά εκατομμύρια. Η περιοδεία της εικόνας είχε και χορηγό Κύπριο επιχειρηματία.
Στο πλαίσιο προσέγγισης πολιτικών, ο Αρσένιος σκέφτεται και τον πρωθυπουργό. Η γέννηση των διδύμων ήταν μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία. Στο σπίτι του πρωθυπουργού φτάνει μια εικόνα (η οποία πριν ταξιδέψει είχε διαβαστεί στο μοναστήρι). Ο Κ.
Καραμανλής «ανταποδίδει» το δώρο των μοναχών με μια ιστορική για το Αγιον Ορος επίσκεψη.
Ο Αρσένιος έχει βρει τον τρόπο να κεντρίζει το ενδιαφέρον προσωπικοτήτων από την Ελλάδα και τον κόσμο.
Μία από αυτές είναι ο πρίγκιπας Κάρολος, ακολουθεί ο Πούτιν, με αποτέλεσμα το Βατοπαίδι να κερδίζει σε «δόξα και χρήμα».
Ανομολόγητος πόθος του Ιωσήφ, αλλά και των υπολοίπων είναι η Μονή Βατοπαιδίου να εξελιχτεί σε κέντρο του Ορθόδοξου μοναχισμού.
Για το λόγο αυτό βάζουν στόχο την αναστήλωση όλων των πτερύγων με προϋπολογισμό που ξεπερνάει τα 250 εκα. ευρώ. Παράλληλα, η μονή με τον Αρσένιο αρχίζει να καταγράφει εκτάσεις που της ανήκαν καθώς και όλες τις αμφισβητούμενες με σκοπό την
αξιοποίησή τους.
Μητροπολίτης με βίο πολυτάραχο
Ο Αθανάσιος, νυν μητροπολίτης Λεμεσού, από τη στιγμή που δεν εξελέγη ηγούμενος στο Βατοπαίδι επέστρεψε στην Κύπρο, όπου αναβίωσε η κόντρα με το σημερινό Αρχιεπίσκοπο Κύπρου κ. Χρυσόστομο. Μάλιστα, σε μια από τις καταθέσεις του στην
Αστυνομία (είχε καταγγείλει δύο αρχιμανδρίτες για συνωμοσία εναντίον του) κατηγόρησε τον κ. Χρυσόστομο ότι δεν ήθελε να τον αφήσει να πάει στο Αγιον
Ορος με τους υπόλοιπους και αυτός ήταν ο λόγος ρήξης στις σχέσεις τους, οι οποίες παραμένουν ακόμη και σήμερα ψυχρές.
Οι δύο αρχιμανδρίτες κατηγόρησαν τον Αθανάσιο για ομοφυλοφιλικές σχέσεις. Στην πορεία εμφανίστηκε και ένας κομμωτής από τη Θεσσαλονίκη ο οποίος τον κατηγόρησε για σεξουαλική παρενόχληση. Για το θέμα έγινε ειδική συνεδρίαση της Μείζονος
και Υπερτελούς Συνόδου και ο Αθανάσιος αθωώθηκε. Τότε είχε και εκπρόσωπο Τύπου τον πρώην σύζυγο της Αλίκης Βουγιουκλάκη και συμπέθερο του τέως Προέδρου της Κύπρου κ. Τάσσου Παπαδόπουλου.
Ολο αυτό το διάστημα φρόντιζε να προσεγγίζει τους νέους. Οι γονείς όμως πολλών νεαρών προσέφυγαν στη Δικαιοσύνη.
Τελικά κατάφερε να εκλεγεί μητροπολίτης Λεμεσού (ο προκάτοχός του είχε κατηγορηθεί και για οικονομικά σκάνδαλα).
Στις εκλογές για τον αρχιεπισκοπικό θρόνο της Κύπρου δεν μπόρεσε να εκλεγεί, αν και είχει πολλούς υποστηρικτές. Σύμφωνα με πολλούς ιεράρχες, ένας από τους λόγους της αποτυχίας του ήταν η προσπάθεια ελέγχου της τοπικής Εκκλησίας από το Βατοπαίδι.
Και μπορεί ο Αθανάσιος να έχασε τον αρχιεπισκοπικό θρόνο, ωστόσο φρόντιζε η φωνή του να ακούγεται παντού, αφού κατέγραφε σε CD τις ομιλίες του και τις διέθετε στην Ελλάδα, αλλά και σε όλα τα ομογενειακά κέντρα!
ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου