Η χειροθεσία κάποιου σε αναγνώστη γίνεται από τον Επίσκοπο με την ανάγνωση ειδικής ευχής. Ο κύριος λόγος της δημιουργίας αυτής της ειδικής τάξης κληρικών ήταν η ανάγκη για πρόσωπα με εξειδικευμένη καλλιέργεια στην ανάγνωση των Γραφών.
Στα πρωτοχριστιανικά χρόνια ο αναγνώστης εκφωνούσε και τον Απόστολο και το Ευαγγέλιο.
Οι αναγνώστες ευλογούνταν από τον Επίσκοπο για να διαβάζουν και να υπομνηματίζουν τις Γραφές, στη διάρκεια της Θείας Λειτουργίας. Επίσης αναλάμβαναν κατηχητικό ρόλο και εκφωνούσαν ποιμαντικές ομιλίες προς την τοπική κοινότητα.
http://xairete.blogspot.gr/2017/11/blog-post_55.html
P. MICHALOPOULOS είπε...
ΠΟΙΜΑΝΤΙΚΟ ΕΡΓΟ
Ο ρόλος του Αναγνώστου στην Εκκλησία μας σήμερα
Στην ορθόδοξη ιδιαίτερα Λατρεία, κεντρικότατη θέση κατέχει η αναγνώση των αγιογραφικών, και όχι μόνον, κειμένων.
Τούτο διαπιστώνεται από το γεγονός ότι από τα αρχαία χριστιανικά χρόνια η εκκλησία επιλέγει ορισμένα χαρισματούχα πρόσωπά που τους αναθέτει το ιερό αυτό έργο δια χειροθεσίας.
Σε πολλά αρχαία συναξάρια συναντούμε αγίους, χαρισματούχους άνδρας οι οποίοι, πολλές φορές μαρτύρησαν κατά την περίοδο των διωγμών, και οι οποίοι είχαν σαν διακόνημα να φυλάττουν τα ιερά κείμενα για να μην πέσουν στα χέρια ειδωλολατρών και απίστων, να αναγινώσκουν το περιεχόμενο τους στις λατρευτικές συνάξεις, αλλά άκομα και να διδάσκουν το περιεχόμενο της πίστης με την πρώτη ευκαιρία, δίκην ανεπίσημης κατηχήσεως.
Ένα από τα τόσα παραδείγματα, αποτελεί ο νεαρός αναγνώστης Τιμόθεος από την Θηβαϊδα της Αιγύπτου, ο οποίος μαρτύρησε μαζί με την σύζυγό του Μαύρα στον διωγμό του Διοκλητιανού.
Αλλά και αργότερα, στους βυζαντινούς χρόνους και στην τουρκοκρατία το αξίωμα του αναγνώστου ήταν πολύ σημαντικό και το ελάμβαναν χαρισματούχα μέλη της Εκκλησίας, που είχαν ιδιαίτερη κλήση και έφεση στα ιερά γράμματα και τάλαντο στην ανάγνωση και την απαγγελία των Γραφών και των ιερών κειμένων.
http://p-michalopoulos.blogspot.gr/2008/08/blog-post_07.html
ΣΧΕΤΙΚΟ - ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ ΤΟ 2011...
Κυριακή, 7 Αυγούστου 2011
Η Eleni Karvounari, μου είπε: «Συγγνώμη κύριε Παναγιώτη! Εσείς τι είστε τελικά; Υπέρ, ή κατά της Εκκλησίας; Διότι… με έχετε μπερδέψει!..»
Eleni Karvounarisignomi kirie panagioti esis iste iper i kata tis eklisias guati me berdepsate
Panagiotis Michalopoulos
Είμαι υπέρ της Εκκλησίας, καλή μου φίλη! Είμαι παλαίμαχος Κατηχητής, και χειροθετημένος Αναγνώστης!
Eleni Karvounari
ti simeni anagnostis;;;;;;;;;;;;caltis;
Panagiotis Michalopoulos
OXI, ΔΕΝ ΕΙΜΑΙ ΨΑΛΤΗΣ, ΔΕΝ ΕΧΩ ΚΑΜΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ...
Ο ΕΚΛΕΚΤΟΣ ΣΥΝΕΡΓΑΤΗΣ ΜΑΣ, μου είπε...
Καλημέρα Σας ἀδελφὲ ἒν Χριστῷ Παναγιώτη.
Θὰ ὑπενθυμίσω ὅτι ὄχι μόνον ἐσεῖς οἱ ἐπίσκοποι, πρεσβύτεροι, ἀναγνῶστες... ἀλλὰ καὶ ὅλοι ἐμεῖς οἱ πιστοὶ λαϊκοί εἴμαστε ἱερεῖς τοῦ Βασιλέως Θεοῦ, μὲ τὴν ἱεροσύνη ποὺ παίρνουμε μέσω τοῦ (μόνου στὴν Κ.Δ. ἱερέως (κατὰ τὴν τάξιν Μελχισεδέκ)) Χριστοῦ. Ὡς μέλη τῆς ἐκκλησίας ἔχουμε γίνει ὅλοι «βασιλεία, ἱερεῖς τῷ Θεῷ» (Ἀποκ.1΄6), εἴμαστε «Βασίλειον ἱεράτευμα» (Α΄Πέτρ.2΄9) δηλ. ἱερεῖς τοῦ Βασιλέως Θεοῦ.
Ἁπλὰ κάποιοι ἒκ τῶν ἀρρένων, οἱ ἄριστοι, ἐπιλέγονται ἀπὸ τὴν ἐκκλησία νὰ ἔχουν ἐνεργὴ στὴν καθημερινὴ πρᾶξι τὴν ἱεροσύνη τους ὡς ποιμένες ἐπίσκοποι πρεσβύτεροι καὶ ἀναγνῶστες ἐνῷ οἱ ὑπόλοιποι ποὺ ἔχουμε τὶς πνευματικὲς προϋποθέσεις εἴμαστε ἀνὰ πᾶσα στιγμὴ στὴ διάθεση τῆς ἐκκλησίας.
Θέλετε ἀπόδειξη; Οἱ λαϊκοὶ σὲ ἔκτακτες περιστάσεις καὶ χωρὶς καμμιὰ ἄδεια ἢ ἀνάθεση ἀπὸ ἐπίσκοπο ἔχουμε τὸ δικαίωμα νὰ ἐνεργοποιήσουμε τὴν ἱεροσύνη μας τελῶντας παραδείγματος χάριν τὸ ἔκτακτο καὶ ἔγκυρο μυστήριο τοῦ βαπτίσματος ὡς ἀεροβάπτισμα.
Γιὰ περαιτέρω σκέψεις παραθέτω ὅτι ὡς διάκονοι μποροῦν νὰ ὑπηρετήσουν κατὰ τὴν ἰσχύουσα Διαθήκη τοῦ Θεοῦ (Κ.Δ.) καὶ ἄντρες καὶ γυναῖκες (ὅπως ἡ διακόνισσα Φοίβη τῆς Καινῆς Διαθῆκης), διάκονοι καὶ διακόνισσες μποροῦν νὰ ὁριστοῦν ὡς βοηθοὶ καὶ ὑπεύθυνοι γιὰ τὶς τράπεζες, γιὰ τὸ κοινωνικὸ καὶ φιλανθρωπικὸ ἔργο τῆς ἐκκλησίας, γιὰ τὴν εὐταξία καὶ καθαριότητα τῶν χώρων καὶ ναῶν καὶ ἐκ τῶν διακόνων μόνον οἱ ἄντρες ὡς βοηθοὶ κατὰ τὶς ἀκολουθίες τῶν μυστηρίων. Ἀντίθετα, ὡς κατώτεροι κληρικοὶ ἀναγνῶστες ἀναδεικνύονται μόνον ἄντρες ὅπως δηλαδὴ μόνον ἄντρες ἀναδεικνύονται καὶ οἱ πρεσβύτεροι καὶ οἱ ἐπίσκοποι, ποὺ συνήθως ἔχουν χειροθετηθῇ πρῶτα ἀναγνῶστες καὶ ὑποδιάκονοι.
Αὐτὸ, τὸ ὅτι διάκονοι γίνονται (κατὰ τὴ διδασκαλία τῆς Κ.Δ.) καὶ γυναῖκες ἒνῷ ἀναγνῶστες μόνον ἄντρες, πιθανῶς νὰ σημαίνει πολλά ὡς πρὸς τὴν πνευματικὸ βάρος τοῦ βαθμοῦ ἱερωσύνης "ἀναγνώστης". Οὔτε ψάλτριες γυναῖκες συνηθίζει νὰ ἔχῃ ἡ παράδοσί μας γιὰ λόγους εὐνοήτους καίτοι ὁ ψάλτης δὲν εἶναι κληρικός ὅπως ὁ ἀναγνώστης.
Ὀ ἀναγνώστης εἶναι ἑνας καλλιεργημένος ὡς πρὸς τὴν ἀνάγνωσι τῶν Γραφῶν ἄντρας στὸν ὁποῖο ἀνατίθεται ἡ ἀνάγνωσι τῶν ἱερῶν κειμένων, καὶ ἐνίοτε μὲ ἀνάθεσι ἐπισκόπου καὶ ἡ ἑρμηνεία τους, τὸ θεῖο κήρυγμα, κάτι ποὺ συχνὰ παρατηροῦμε νὰ γίνεται κατὰ τὴν ἀκολουθία τῆς θείας λατρείας ἀπὸ τοὺς "λαϊκοὺς" ἱεροκήρυκες. Πρόκειται γιὰ τὴν ἱερουργία τοῦ θείου λόγου.
Δὲν ἔχει σημασία τὸ ὅτι οἱ ἀναγνῶσται δὲν εἶναι μισθοδοτούμενοι διότι κάποτε κανένας ἐπίσκοπος ἢ πρεσβύτερος δὲν ἦταν δημόσιος ὑπάλληλος, ἐνῷ καὶ σήμερα ὑπηρετοῦν ἀμισθοι ἱερεῖς.
Εἶναι λοιπὸν χωρὶς ἀμφιβολία ὀρθόδοξος κληρικὸς, ὁ ἀναγνώστης.
Ἀναγνώστης Σας
Ἐπισκέπτης
7 Νοεμβρίου 2017 - 10:08 π.μ
2 σχόλια:
Καλημέρα Σας ἀδελφὲ ἒν Χριστῷ Παναγιώτη. Θὰ ὑπενθυμίσω ὅτι ὄχι μόνον ἐσεῖς οἱ ἐπίσκοποι, πρεσβύτεροι, ἀναγνῶστες... ἀλλὰ καὶ ὅλοι ἐμεῖς οἱ πιστοὶ λαϊκοί εἴμαστε ἱερεῖς τοῦ Βασιλέως Θεοῦ, μὲ τὴν ἱεροσύνη ποὺ παίρνουμε μέσω τοῦ (μόνου στὴν Κ.Δ. ἱερέως (κατὰ τὴν τάξιν Μελχισεδέκ)) Χριστοῦ. Ὡς μέλη τῆς ἐκκλησίας ἔχουμε γίνει ὅλοι «βασιλεία, ἱερεῖς τῷ Θεῷ» (Ἀποκ.1΄6), εἴμαστε «Βασίλειον ἱεράτευμα» (Α΄Πέτρ.2΄9) δηλ. ἱερεῖς τοῦ Βασιλέως Θεοῦ. Ἁπλὰ κάποιοι ἒκ τῶν ἀρρένων, οἱ ἄριστοι, ἐπιλέγονται ἀπὸ τὴν ἐκκλησία νὰ ἔχουν ἐνεργὴ στὴν καθημερινὴ πρᾶξι τὴν ἱεροσύνη τους ὡς ποιμένες ἐπίσκοποι πρεσβύτεροι καὶ ἀναγνῶστες ἐνῷ οἱ ὑπόλοιποι ποὺ ἔχουμε τὶς πνευματικὲς προϋποθέσεις εἴμαστε ἀνὰ πᾶσα στιγμὴ στὴ διάθεση τῆς ἐκκλησίας. Θέλετε ἀπόδειξη; Οἱ λαϊκοὶ σὲ ἔκτακτες περιστάσεις καὶ χωρὶς καμμιὰ ἄδεια ἢ ἀνάθεση ἀπὸ ἐπίσκοπο ἔχουμε τὸ δικαίωμα νὰ ἐνεργοποιήσουμε τὴν ἱεροσύνη μας τελῶντας παραδείγματος χάριν τὸ ἔκτακτο καὶ ἔγκυρο μυστήριο τοῦ βαπτίσματος ὡς ἀεροβάπτισμα.
Γιὰ περαιτέρω σκέψεις παραθέτω ὅτι ὡς διάκονοι μποροῦν νὰ ὑπηρετήσουν κατὰ τὴν ἰσχύουσα Διαθήκη τοῦ Θεοῦ (Κ.Δ.) καὶ ἄντρες καὶ γυναῖκες (ὅπως ἡ διακόνισσα Φοίβη τῆς Καινῆς Διαθῆκης), διάκονοι καὶ διακόνισσες μποροῦν νὰ ὁριστοῦν ὡς βοηθοὶ καὶ ὑπεύθυνοι γιὰ τὶς τράπεζες, γιὰ τὸ κοινωνικὸ καὶ φιλανθρωπικὸ ἔργο τῆς ἐκκλησίας, γιὰ τὴν εὐταξία καὶ καθαριότητα τῶν χώρων καὶ ναῶν καὶ ἐκ τῶν διακόνων μόνον οἱ ἄντρες ὡς βοηθοὶ κατὰ τὶς ἀκολουθίες τῶν μυστηρίων. Ἀντίθετα, ὡς κατώτεροι κληρικοὶ ἀναγνῶστες ἀναδεικνύονται μόνον ἄντρες ὅπως δηλαδὴ μόνον ἄντρες ἀναδεικνύονται καὶ οἱ πρεσβύτεροι καὶ οἱ ἐπίσκοποι, ποὺ συνήθως ἔχουν χειροθετηθῇ πρῶτα ἀναγνῶστες καὶ ὑποδιάκονοι. Αὐτὸ, τὸ ὅτι διάκονοι γίνονται (κατὰ τὴ διδασκαλία τῆς Κ.Δ.) καὶ γυναῖκες ἒνῷ ἀναγνῶστες μόνον ἄντρες, πιθανῶς νὰ σημαίνει πολλά ὡς πρὸς τὴν πνευματικὸ βάρος τοῦ βαθμοῦ ἱερωσύνης "ἀναγνώστης". Οὔτε ψάλτριες γυναῖκες συνηθίζει νὰ ἔχῃ ἡ παράδοσί μας γιὰ λόγους εὐνοήτους καίτοι ὁ ψάλτης δὲν εἶναι κληρικός ὅπως ὁ ἀναγνώστης. Ὀ ἀναγνώστης εἶναι ἑνας καλλιεργημένος ὡς πρὸς τὴν ἀνάγνωσι τῶν Γραφῶν ἄντρας στὸν ὁποῖο ἀνατίθεται ἡ ἀνάγνωσι τῶν ἱερῶν κειμένων, καὶ ἐνίοτε μὲ ἀνάθεσι ἐπισκόπου καὶ ἡ ἑρμηνεία τους, τὸ θεῖο κήρυγμα, κάτι ποὺ συχνὰ παρατηροῦμε νὰ γίνεται κατὰ τὴν ἀκολουθία τῆς θείας λατρείας ἀπὸ τοὺς "λαϊκοὺς" ἱεροκήρυκες. Πρόκειται γιὰ τὴν ἱερουργία τοῦ θείου λόγου. Δὲν ἔχει σημασία τὸ ὅτι οἱ ἀναγνῶσται δὲν εἶναι μισθοδοτούμενοι διότι κάποτε κανένας ἐπίσκοπος ἢ πρεσβύτερος δὲν ἦταν δημόσιος ὑπάλληλος, ἐνῷ καὶ σήμερα ὑπηρετοῦν ἀμισθοι ἱερεῖς. Εἶναι λοιπὸν χωρὶς ἀμφιβολία ὀρθόδοξος κληρικὸς, ὁ ἀναγνώστης.
Ἀναγνώστης Σας
Ἐπισκέπτης
Καλημέρα σας!
Σας ευχαριστώ Θέρμα!
Χαίρετε!
Δημοσίευση σχολίου