Δευτέρα 27 Απριλίου 2009

Σχολιάζουμε (μία προς μία) τις 15 παραγράφους άρθρου του κ. Σακαρέλλου στον «Ορθόδοξο Τύπο» (7/15)

ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ ΚΑΙ ΠΑΠΙΣΜΟΣΤου κ. Ἀθανασίου Σακαρέλλου, Θεολόγου

7. Τὸ πρόβλημα μὲ τὸν Αὐγουστίνο εἶναι, ὅτι ποτὲ δὲν γνώρισε τὴν Πατερικὴ Παράδοση γιὰ τὴν ἐμπειρία τῆς «θέωσης», ἢ «δοξασμοῦ», ἢ «ἕνωση» μὲ τὸ Θεό, ποὺ ἀποτελεῖ τὸ θεμέλιο τῆς Ὀρθοδοξίας. Θὰ ἐπιμείνουμε λίγο στὴν περίπτωση τοῦ Αὐγουστίνου, γιατί σʼ αὐτὸν στηρίζεται ὅλο τὸ σαθρὸ οἰκοδόμημα τοῦ Παπισμοῦ.

α. Ὁ Αὐγουστίνος ἀγνοοῦσε γενικὰ τὴ διδασκαλία τῶν ἁγίων Πατέρων, ἴσως γιατί δὲν γνώριζε ἑλληνικά, ὥστε νὰ διαβάζει τοὺς ἑλληνόφωνους Πατέρες, ποὺ ἔζησαν στὴν Ἀνατολή. Τὸ θέμα εἶναι ὅτι δὲν ἤξερε καλὰ οὔτε τοὺς Λατινόφωνους Ρωμαίους Πατέρες. Στὴ Δύση ὁ Μέγας Ἀθανάσιος διέδωσε τὸν ἀνατολικὸ μοναχισμό, ὅταν ἐξορίστηκε ἀπὸ τοὺς Ἀρειανοὺς τὸ 340 ἕως τὸ 346 στὴ Ρώμη. Τὸ μοναχισμὸ αὐτό, μὲ τὴν Παράδοση τῆς νοερᾶς προσευ χῆς, ἑδραίωσε περισσότερο ὁ ἅγιος Ἰωάννης Κασσιανὸς (365 – 435). Σύμφωνα μὲ τὴν Παράδοση αὐτὴ τῆς Ὀρθοδοξίας, ὁ πιστὸς μπορεῖ μὲ ἄσκηση νὰ ἀξιωθεῖ νὰ φτάσει στὴ κατάσταση νὰ βλέπει τὸ Θεό. Σὲ αὐτὴ τὴν κατάσταση ὁ ἄνθρωπος ποτὲ δὲν βλέπει καὶ δὲν γνωρίζει τὴν οὐσία τοῦ Θεοῦ. Βλέπει ὅμως καὶ γνωρίζει ὁρισμένες ἐνέργειές Του, ἀπὸ τὶς ὁποῖες ἀποκτᾶ τὴ γνώση τῆς ὕπαρξής Του καὶ τῶν περὶ Αὐτόν. Κατὰ τὴν Ὀρθόδοξη Πίστη γιὰ νὰ ὁδηγηθεῖ ὁ ἄνθρωπος στὴν γνώση αὐτὴ τοῦ Θεοῦ πρέπει νὰ ἀποκτήσει τὴν ἐμπειρία τῆς θέωσης καὶ τὴ μέθεξή του σὲ ὁρισμένες ἀπὸ τὶς θεῖες ἐνέργειές Του, σύμφωνα μὲ τὸν τρόπο ποὺ περιγράφουν οἱ Πατέρες. Τὴ βασικὴ αὐτὴ διδασκαλία τῶν Πατέρων τῆς Ἐκκλησίας ἀνατρέπει ὁ Αὐγουστίνος ὅπως θὰ δοῦμε στὴ συνέχεια.

β. Ὁ Αὐγουστίνος εὑρισκόμενος μακριὰ ἀπὸ αὐτὴ τὴν Παράδοση τῆς Ὀρθοδοξίας, εἶχε τὴν ἀτυχία, ἀρχικὰ μὲν νὰ μπλέξει μὲ τὸ Μανιχαϊσμό, ὕστερα δὲ μὲ τὸν Πλατωνισμὸ καὶ τὸν Νεοπλατωνισμό. Μὲ τὰ δεδομένα αὐτά, κάποια στιγμή, παρακολουθώντας στὸ Μιλάνο τὰ κηρύγματα τοῦ ἁγίου Ἀμβροσίου, ἑλκύστηκε στὸ χριστιανισμὸ καὶ ζήτησε νὰ βαπτιστεῖ. Θὰ νόμιζε κάποιος ὅτι μετὰ τὴ μεταστροφὴ του αὐτὴ θὰ εἶχε ἐγκαταλείψει ὁριστικὰ τὸν Πλατωνισμὸ καὶ τὸν Νεοπλατωνισμό, καὶ γενικὰ ὁλόκληρη τὴν ἑλληνικὴ φιλοσοφία, καὶ εἰδικὰ τὴ «μεταφυσική», ποὺ καταδικάζουν οἱ Πατέρες. Ὁ Αὐγουστίνος ὅμως δὲν τὸ ἔκανε. Ὅταν ἐπρόκειτο νὰ βαπτιστεῖ, ὁ ἅγιος Ἀμβρόσιος τοῦ εἶχε ἀναθέσει γιὰ προετοιμασία του, νὰ μελετήσει τὸν προφήτη Ἠσαΐα. Ἐκεῖνος, ὅπως ὁμολογεῖ στὶς «Ἐξομολογήσεις του», ἐπειδὴ δὲν τὸν καταλάβαινε, σταμάτησε τὴν ἀνάγνωσή του. Ἀποσύρθηκε μὲ τὸν γιὸ του Ἀδεοδάτο καὶ μερικοὺς φίλους του σὲ ἕνα κτῆμα, καὶ ἐπιδόθηκε σὲ φιλοσοφικὲς συζητήσεις. Καρπὸς τῶν συζητήσεών του αὐτῶν ἦταν ἡ διαπίστωσή του ὅτι δὲν ὑπάρχει διαφορὰ μεταξὺ τῶν Πλατωνικῶν καὶ τῆς Ἁγίας Γραφῆς! Μὲ τὸν τρόπο αὐτὸ ὁ Αὐγουστίνος προετοίμασε τὸ βάπτισμά του!

γ. Ὁ Αὐγουστίνος ἐπηρεάστηκε τόσο πολὺ ἀπὸ τὸν Νεοπλατωνισμό, ὥστε θεολογοῦσε μὲ τὶς φιλοσοφικὲς παραδοχὲς τοῦ Πλάτωνα! Πίστευε ὅτι ἡ Ἐκκλησία καὶ οἱ Πλατωνικοὶ συμφωνοῦν στὶς περὶ ἁγίας Τριάδος καὶ προορισμοῦ τοῦ ἀνθρώπου διδασκαλίες τους! Εἶναι γνωστό, ὅτι ὁ Πλάτωνας πίστευε στὸ γνωστὸ «κόσμο τῶν Ἰδεῶν». Οἱ «Ἰδέες» τοῦ Πλάτωνα εἶναι τὰ αἰώνια καὶ ἀμετάβλητα ἀρχέτυπα τῶν ὄντων. Ὁ αἰσθητὸς δηλαδὴ κόσμος τοῦ σύμπαντος εἶναι ἀντίγραφα τῶν ἀρχετύπων αὐτῶν!

δ. Πρέπει νὰ σημειώσουμε ὅτι ἡ Ἐκκλησία στὸ Συνοδικό τῆς Ὀρθοδοξίας ἀναθεματίζει ὅσους δέχονται τὶς «Ἰδέες» τοῦ Πλάτωνα. Τόση σημασία ἀποδίδει ἡ Ἐκκλησία στὸ ζήτημα αὐτό, ποὺ δέχονταν ὁ Αὐγουστίνος. Ὁ Αὐγουστίνος, παρασυρμένος ἀπὸ τὸν Νεοπλατωνισμό, διδάσκει ὅτι ὁ σκοπὸς τῆς θεολογίας εἶναι ἡ μελέτη καὶ ἡ ἔρευνα τῆς οὐσίας τοῦ Θεοῦ! Ὁ ἴδιος μάλιστα ὑποσχέθηκε ὅτι δὲν θὰ βραδύνει νὰ ἐρευνήσει «τὴν οὐσίαν τοῦ Θεοῦ, εἴτε διὰ τῆς Γραφῆς Αὐτοῦ, εἴτε διὰ τοῦ κτίσματος»! Ὅμως, αὐτὸ εἶναι αἵρεση! Κατὰ τοὺς Πατέρες, ἡ οὐσία τοῦ Θεοῦ εἶναι ἐντελῶς ἄγνωστη, ἀκατάληπτη, ἀνώνυμη, ἀμέτοχη, ἀπρόσιτη, ἄκτιστη. Γι᾽ αὐτὸ τὸ λόγο, ὄχι μόνο δὲν μποροῦμε νὰ ἐκφράσουμε τὸ Θεό, ἀλλὰ οὔτε κἂν νὰ τὸν νοήσουμε. Ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Θεολόγος λέει: «Θεὸν φρᾶσαι ἀδύνατον, νοῆσαι σε ἀδυνατώτερον»!

ε. Ὁ Αὐγουστίνος πάνω στὸ σαθρὸ αὐτὸ θεμέλιο τοῦ στοχασμοῦ καὶ τῆς φιλοσοφίας θεμελίωσε τὸ οἰκοδόμημα τῆς θεολογίας του, τῆς «αὐγουστίνειας θεολογίας», ἡ ὁποία ἔγινε δεκτὴ ἀπὸ τὸν Παπισμό, ὁ ἴδιος δὲ ὁ Αὐγουστίνος ἀνακηρύχτηκε ὁ μεγαλύτερος Πατέρας τῆς Παπικῆς Ἐκκλησίας. Ἡ θεολογία αὐτὴ ἀποτελεῖ τὴν πρώτη περίοδος τῆς λεγόμενης «Σχολαστικῆς θεολογίας», ποὺ εἶναι πηγὴ τῶν αἱρέσεων τοῦ παπισμοῦ! Ἡ θεολογία τοῦ Αὐγουστίνου, τὴν ὁποία ἀκολούθησαν οἱ Φράγκοι, καὶ ἀκολουθοῦν μέχρι σήμερα οἱ Δυτικοί, στηρίζεται, ὅπως εἴδαμε, στὴν ἀρχαία ἑλληνικὴ φιλοσοφία, τὴ μεταφυσική, καὶ ἰδιαίτερα στὸν Πλάτωνα, ὁ ὁποῖος δίδασκε ὅτι ὁ αἰσθητὸς κόσμος, δὲν εἶναι πραγματικός. Ὅλα τὰ πράγματα, ἔλεγε ὁ Πλάτωνας, εἶναι ἀντίγραφα τοῦ κόσμου τῶν «ἰδεῶν», ποὺ βρίσκονται στὸν οὐρανό. Αὐτὸ ὁδήγησε τὸν Αὐγουστίνο νὰ πιστέψει ὅτι ὑπάρχει ὁ «θεός» στὸν οὐρανό, στὴν οὐσία τοῦ ὁποίου ὑπάρχουν εἰκόνες τῶν θείων ἀρχετύπων, τῶν ὅσων βρίσκονται στὸν αἰσθητὸ κόσμο. Ὅλα ὅμως αὐτά, εἶναι γιὰ τὸν Αὐγουστίνο ἡ ἀπόδειξη ὅτι ὑπάρχει «θεός»! Αὐτὰ ὅμως εἶναι προϊόντα ἀνθρώπινης φαντασίας καὶ στοχασμοῦ. Ὁ θεὸς ὅμως αὐτὸς δὲν εἶναι ὁ ἀληθινὸς θεός, γιατί δὲν ὑπάρχει ἕνας τέτοιος θεός. Εἶναι «φιλοσοφικὸς θεός», δήλ. «θεὸς φανταστικός»!



Σχόλιο Ιστολογίου:

Δηλαδή; Δεν είναι άγιος ο ιερός Αυγουστίνος, κ.
Σακαρέλλο;

Δεν υπάρχουν σχόλια: