Σάββατο 20 Δεκεμβρίου 2014

Ποιος σας είπε ότι οφείλετε να προσκυνάτε εικόνες;

Ποιος σας είπε ότι οφείλετε να προσκυνάτε εικόνες;

Ο Εκλεκτός Σχολιαστής μας, είπε...
Μα τι είναι αυτά τα κόλπα;
Περισσότερο ως αντιπερισπασμός εξισορρόπησης, για να τύχουν αποδοχής οι αγιοποιήσεις σημερινών γεροντάδων, φαντάζει αυτή η (κατά την αισθητική μου κακότεχνη) εικόνα. Όσοι τιμούν τον π. Αυγουστίνο επιθυμούν φυσικά να τον κατατάξει ο Θεός στη χορεία των αγίων Του, αλλά δεν θα δεχτούν ως έγκυρη την ...αγιοκατάταξή του από τους επισκόπους που όσο ζούσε ή τον εδίωκαν ή δεν συμφωνούσαν μαζί του σε πολλά πνευματικά θέματα.

 
Τους χριστιανούς τους κρίνει αποκλειστικά και μόνο ο Θεός ο οποίος δεν έχει παραχωρήσει σε κανέναν άλλον αυτό το δικαίωμα. Κάθε αγιοποίηση ή αγιοκατάταξη εκ μέρους ανθρώπων είναι άκυρη στα μάτια του Θεού, αν όχι και αλλαζονική εκ μέρους των ανθρώπων που θέλουν να πάρουν μέρος των δικαιωμάτων και της εξουσίας Του και δεν αποκλείεται, εν τη φοβερά ημέρα της Κρίσεως να βρεθούμε προ εκπλήξεων ως προς τους αγίους που προσκυνάμε τα λείψανά τους και τους προσφέρουμε τάματα ! Αν τυχόν του πούμε, Κύριε, δεν ξέραμε, για αγίους μας τους παρουσίαζε η εκκλησία, ας μην εκπλαγούμε, αν θα μας πει ο Θεός:
- αγίους ή μη αγίους, ποιος σας είπε ότι οφείλετε να προσκυνάτε εικόνες αγίων και λείψανα αγίων (κατά την άποψή σας) και να τους προσφέρετε κεριά λαμπάδες και τάματα; Γιατί δεν λατρεύατε, προσκυνούσατε, τιμούσατε, μόνο εμένα τον Κύριο και Θεό σας όπως σας δίδαξα; Περάστε τώρα απ΄εδώ μαζί τους !!!

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΙΧΑΛΟΠΟΥΛΟΣ είπε...
Θα του πουν, ίσως:
Εσένα τιμούσαμε Κύριε! Εσύ ήσουν στο Σταυρό που προσκυνούσαμε στην εκκλησία. Εσύ ήσουν και στην εικόνα με την Παναγία μητέρα σου. Και η προσκύνηση μας, ήταν τιμητική που μεταβαίνει στο πρωτότυπο, δηλαδη σε εσένα! Έτσι μας έλεγαν οι παπάδες και οι δεσποτάδες μας. Το ίδιο και με τις εικόνες των αγίων σου. Αυτών που κουνιόντουσαν, που έκλαιγαν, που μυροβολούσαν, που μάτωναν… Που έκαναν τόσα και τόσα θαύματα, οι εικόνες αυτές… Όπως δηλαδη πάλι μας βεβαίωναν οι ίδιοι παπάδες και οι ίδιοι δεσποτάδες μας. Και ψέλναμε σε αυτούς τους θαυματουργούς αγίους καθώς προσκυνούσαμε τις εικόνες τους: «Δόξα τω σε δοξάσαντι Χριστώ, δόξα τω σε θαυμαστώσαντι, δόξα τω ενεργούντι διά σου πάσιν ιάματα.»
Άρα λοιπόν, πού είναι η αμαρτία μας;
 

Ο Εκλεκτός Σχολιαστής μας, είπε...
Κατηγόρησαν οι Φαρισαίοι τον Κύριο:
"...διατί οἱ μαθηταί σου παραβαίνουσι τὴν παράδοσιν τῶν πρεσβυτέρων;"
Κι ο Κύριος τους απάντησε: "...διατί καὶ ὑμεῖς παραβαίνετε τὴν ἐντολὴν τοῦ Θεοῦ διὰ τὴν παράδοσιν ὑμῶν;..." "...ἠκυρώσατε τὴν ἐντολὴν τοῦ Θεοῦ διὰ τὴν παράδοσιν ὑμῶν. ὑποκριταί! καλῶς προεφήτευσε περὶ ὑμῶν Ἡσαΐας λέγων· ἐγγίζει μοι ὁ λαὸς οὗτος τῷ στόματι αὐτῶν καὶ τοῖς χείλεσί με τιμᾷ, ἡ δὲ καρδία αὐτῶν πόῤῥω ἀπέχει ἀπ᾿ ἐμοῦ· μάτην δὲ σέβονταί με, διδάσκοντες διδασκαλίας ἐντάλματα ἀνθρώπων." (Κατά Ματθαίον κεφ. 15).
Αν ο Κύριος δίδαξε να κατασκευάζουμε Εικόνες, δικές Του, της Παναγίας, μάλιστα μερικές να λέμε ότι έπεσαν εξ ουρανού (αχειροποίητες), πάνω στο σταυρό, επιταφίους με εικόνες Του, των αγίων, αγγέλων, αν δίδαξε να αγιοκαταττάσσουμε εκ μέρους Του ως Δίκαιου Κριτού και προ Εκείνης της φοβεράς Ημέρας της Κρίσεως, να λατρεύουμε, προσκυνούμε εικόνες έστω με την έννοια ότι η τιμή και η προσκύνηση μεταβαίνει στο πρόσωπο που εικονίζουν, διαδίδοντας ότι συγκεκριμένες εικόνες είναι θαυματουργές, και προσφέροντες τάματα σε συγκεκριμένες εικόνες και Του πούμε, μα Κύριε, έτσι μας βεβαιώνουν οι πρεσβύτεροι, δε φοβόμαστε μήπως και σ΄ εμάς απαντήσει ... "Ο λαός αυτός με πλησιάζει μόνο με το στόμα και με τιμά μόνον με τα χείλη (η ευσέβειά του δηλαδή περιορίζεται εις υποκριτικά λόγια), η δε καρδία των απέχει πολύ από εμένα. Ανώφελα με σέβονται, διότι αφήνουν τη δικιά μου αλήθεια και διδάσκουν εντολάς και διδασκαλίας ανθρώπων".


http://xairete.blogspot.gr/2014/12/panagiotis-michalopoulos.html

Ο Εκλεκτός Σχολιαστής μας, συμπλήρωσε...
Αγαπητέ κύριε Μιχαλόπουλε,
Το κειμενάκι που γράφτηκε ως ένα βιαστικό "σχόλιο" κατά της λατρείας εικόνων και των ανθρώπων που απεικονίζουν και υπέρ της λατρείας και εν πνεύματι προσκύνησης μόνο του Τριαδικού Θεού, έχει εκ παραδρομής ένα συντακτικό λάθος που ίσως να μη βοηθάει στην κατανόηση του συλλογισμού.
Η σωστή διατύπωση της σκέψης είναι
Αν ο Κύριος δίδαξε να κατασκευάζουμε και να λατρεύουμε Εικόνες, δικές Του, της Παναγίας, αγίων, αν δίδαξε να αγιοκαταττάσσουμε εκ μέρους Του ... κ.λπ. κ.λπ. τότε καλώς κατασκευάζουμε και λατρεύουμε "θαυματουργές" εικόνες αγίων με πανέρια δίπλα τους, για χρήματα και τάματα.
Αν όμως ο Κύριος, ο Θεός δεν τα διδάσκει όλα αυτά, και πολύ περισσότερο τα απαγορεύει, και Του πούμε, μα Κύριε, έτσι μας βεβαιώνουν οι πρεσβύτεροι, δε φοβόμαστε μήπως και σ΄ εμάς απαντήσει ... "αφήνουν τη δικιά μου αλήθεια και διδάσκουν εντολάς και διδασκαλίας ανθρώπων".
Φυσικά το σχόλιο αναφέρεται αρνητικά στη Λατρεία εικόνων και ανθρώπων, διότι μόνο στο Θεό ανήκει η Λατρεία και η προσκύνηση.
Αν τω καιρώ εκείνω υπήρχαν φωτογραφικές μηχανές, θα είχαμε ασφαλώς στον τοίχο μια φωτογραφία της Παναγίας ή κάποιου Αποστόλου, ή επιφανούς Πατέρα όπως του ιερού Χρυσοστόμου, όχι όμως για λατρεία και προσκύνηση ... με πανεράκι δίπλα, κι όχι να πιστεύουμε ότι η συγκεκριμένη φωτογραφία είναι ... πιο θαυματουργή από κάποια άλλη! Γιατί άραγε αυτά τα κάνουμε με τις εικόνες;
Θα μπορούσε κάποιος να προσθέσει πάρα πολλά, αν δεν επρόκειτο για πρόχειρο σχόλιο, όπως: "Πνεύμα ο Θεός και τους προσκυνούντας Αυτόν εν πνεύματι και αληθεία δει προσκυνείν", το "εγώ ειμι Κύριος ο Θεός σου, ουκ έσονταί σοι Θεού έτεροι πλην εμού", "ου ποιήσεις σεαυτώ είδωλον ουδέ παντός ομοίωμα - ου προσκυνήσεις ουδέ μη λατρεύσεις αυτοίς", το περιστατικό των Πράξεων όπου οι Απόστολοι Παύλος και Βαρνάβας επαναφέρουν εις την τάξιν όσους ήθελαν να τους λατρέψουν σα θεούς: Οι Απόστολοι "διαῤῥήξαντες τὰ ἱμάτια αὐτῶν εἰσεπήδησαν εἰς τὸν ὄχλον κράζοντες"...καὶ ἡμεῖς ὁμοιοπαθεῖς ἐσμεν ὑμῖν ἄνθρωποι" (άνθρωποι, διατί κάνετε όλα αυτά; Και ημείς είμεθα όμοιοι με σας άνθρωποι" (Πραξ.14,14-15) κ.λπ. κ.λπ. Τα ίδια είπε ο Αγγελος στον Ευαγγελιστή Ιωάννη που επιχείρησε να τον προσκυνήσει : "Ὅρα μή· σύνδουλός σού εἰμι καὶ τῶν ἀδελφῶν σου τῶν ἐχόντων τὴν μαρτυρίαν Ἰησοῦ· τῷ Θεῷ προσκύνησον".
Τον θεό μόνο να λατρεύουμε, τον θεό μόνο να προσκυνάμε, τους αγίους ανθρώπους να τους τιμάμε, κι άγιοι είναι όλοι οι σεσωσμένοι χριστιανοί. Ανθρώπους και εικόνες να μη λατρεύουμε, δεν είναι και τόσο χριστιανικό να πιστεύουμε ότι ... η συγκεκριμένη εικόνα είναι θαυματουργή και κάνει θαύματα, να μη "βιαζόμαστε" να αγιοκαταττάσσουμε ανθρώπους, βασισμένοι κάποτε σε όνειρα. Η αγιοκατάταξη είναι έργο του Θεού κι όχι ανθρώπων.
Ευχαριστώ

4 σχόλια:

  1. Αγαπητέ κύριε Μιχαλόπουλε,

    Το κειμενάκι που γράφτηκε ως ένα βιαστικό "σχόλιο" κατά της λατρείας εικόνων και των ανθρώπων που απεικονίζουν και υπέρ της λατρείας και εν πνεύματι προσκύνησης μόνο του Τριαδικού Θεού, έχει εκ παραδρομής ένα συντακτικό λάθος που ίσως να μη βοηθάει στην κατανόηση του συλλογισμού.

    Η σωστή διατύπωση της σκέψης είναι

    Αν ο Κύριος δίδαξε να κατασκευάζουμε και να λατρεύουμε Εικόνες, δικές Του, της Παναγίας, αγίων, αν δίδαξε να αγιοκαταττάσσουμε εκ μέρους Του ... κ.λπ. κ.λπ. τότε καλώς κατασκευάζουμε και λατρεύουμε "θαυματουργές" εικόνες αγίων με πανέρια δίπλα τους, για χρήματα και τάματα.

    Αν όμως ο Κύριος, ο Θεός δεν τα διδάσκει όλα αυτά, και πολύ περισσότερο τα απαγορεύει, και Του πούμε, μα Κύριε, έτσι μας βεβαιώνουν οι πρεσβύτεροι, δε φοβόμαστε μήπως και σ΄ εμάς απαντήσει ... "αφήνουν τη δικιά μου αλήθεια και διδάσκουν εντολάς και διδασκαλίας ανθρώπων".

    Φυσικά το σχόλιο αναφέρεται αρνητικά στη Λατρεία εικόνων και ανθρώπων, διότι μόνο στο Θεό ανήκει η Λατρεία και η προσκύνηση.

    Αν τω καιρώ εκείνω υπήρχαν φωτογραφικές μηχανές, θα είχαμε ασφαλώς στον τοίχο μια φωτογραφία της Παναγίας ή κάποιου Αποστόλου, ή επιφανούς Πατέρα όπως του ιερού Χρυσοστόμου, όχι όμως για λατρεία και προσκύνηση ... με πανεράκι δίπλα, κι όχι να πιστεύουμε ότι η συγκεκριμένη φωτογραφία είναι ... πιο θαυματουργή από κάποια άλλη! Γιατί άραγε αυτά τα κάνουμε με τις εικόνες;

    Θα μπορούσε κάποιος να προσθέσει πάρα πολλά, αν δεν επρόκειτο για πρόχειρο σχόλιο, όπως: "Πνεύμα ο Θεός και τους προσκυνούντας Αυτόν εν πνεύματι και αληθεία δει προσκυνείν", το "εγώ ειμι Κύριος ο Θεός σου, ουκ έσονταί σοι Θεού έτεροι πλην εμού", "ου ποιήσεις σεαυτώ είδωλον ουδέ παντός ομοίωμα - ου προσκυνήσεις ουδέ μη λατρεύσεις αυτοίς", το περιστατικό των Πράξεων όπου οι Απόστολοι Παύλος και Βαρνάβας επαναφέρουν εις την τάξιν όσους ήθελαν να τους λατρέψουν σα θεούς: Οι Απόστολοι "διαῤῥήξαντες τὰ ἱμάτια αὐτῶν εἰσεπήδησαν εἰς τὸν ὄχλον κράζοντες"...καὶ ἡμεῖς ὁμοιοπαθεῖς ἐσμεν ὑμῖν ἄνθρωποι" (άνθρωποι, διατί κάνετε όλα αυτά; Και ημείς είμεθα όμοιοι με σας άνθρωποι" (Πραξ.14,14-15) κ.λπ. κ.λπ. Τα ίδια είπε ο Αγγελος στον Ευαγγελιστή Ιωάννη που επιχείρησε να τον προσκυνήσει : "Ὅρα μή· σύνδουλός σού εἰμι καὶ τῶν ἀδελφῶν σου τῶν ἐχόντων τὴν μαρτυρίαν Ἰησοῦ· τῷ Θεῷ προσκύνησον".

    Τον θεό μόνο να λατρεύουμε, τον θεό μόνο να προσκυνάμε, τους αγίους ανθρώπους να τους τιμάμε, κι άγιοι είναι όλοι οι σεσωσμένοι χριστιανοί. Ανθρώπους και εικόνες να μη λατρεύουμε, δεν είναι και τόσο χριστιανικό να πιστεύουμε ότι ... η συγκεκριμένη εικόνα είναι θαυματουργή και κάνει θαύματα, να μη "βιαζόμαστε" να αγιοκαταττάσσουμε ανθρώπους, βασισμένοι κάποτε σε όνειρα. Η αγιοκατάταξη είναι έργο του Θεού κι όχι ανθρώπων.

    Ευχαριστώ




    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΙΧΑΛΟΠΟΥΛΟΣ21 Δεκεμβρίου 2014 στις 10:10 π.μ.

    Καλημέρα φίλτατε! Σας ευχαριστώ θερμά για τη διευκρίνηση.
    Προστέθηκε ήδη στην πιο πάνω ανάρτηση, κάτω από το σχόλιο το οποίο συμπληρώσατε!
    Να είστε καλά! Χαίρετε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΙΧΑΛΟΠΟΥΛΟΣ21 Δεκεμβρίου 2014 στις 10:13 π.μ.

    Σχετικά με την προσκύνηση, έχουμε και την εορτή στης Σταυροπροσκυνήσεως, για την οποία –φαντάζομαι- θα είστε και γι αυτήν αντίθετος…

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΙΧΑΛΟΠΟΥΛΟΣ21 Δεκεμβρίου 2014 στις 10:14 π.μ.

    Επίσης, στη θεία λειτουργία… Επιτρέπεται να γονατίζουμε;

    ΑπάντησηΔιαγραφή