Κυριακή 21 Δεκεμβρίου 2014

Ένα κλασικά εικονογραφημένο, χριστιανικό – ορθόδοξο - ελληνικό σπίτι, μας λέει σήμερα «καλημέρα»! Με το δέντρο του, με το τζάκι του, με το Χριστό και την Παναγία του, ΚΑΙ… με τον Σάντα Κλάους του… Χα!

Γαλατια Γαλατιτσα‎
ΠΑΝ ΜΕΤΡΟΝ ΑΡΙΣΤΟΝ
4 ώρες πριν
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1525912144334025&set=gm.797329843679221&type=1&theater

8 σχόλια:

  1. Καλή σας μέρα Ορθοδοξότατε αγωνιστά και φιλαλήθεις αναγνώστες. Μήπως είμαστε σε εποχή σύγχυσης φρενών; ... οι καλοί μας κατηχητές πάλαι ποτέ στο κατηχητικό και οι εκλεκτότατοι ιεροκήρυκες αλλά και οι δάσκαλοι και οι θεολόγοι, προ πεντηκονταετίας μας ενημέρωναν ότι το "Χριστουγεννιάτικο δέντρο" δεν είναι ορθόδοξο ούτε χριστιανικό έθιμο, αλλά κατάλοιπο της αρχαίας ειδωλολατρικής θρησκείας των δρυάδων των βόρειων χωρών που λάτρευαν ιερά δέντρα, (θρησκεία που αναβιώνει επίσημα σε χώρα/ες του εξωτερικού ως παραδοσιακή θρησκεία) ενώ τα στολίδια, οι μπάλες του δέντρου κ.λπ. αντιστοιχούν τα "αφιερώματα" που έκαναν οι πιστοί της θρησκείας εκείνης στην "ιεράν δρυν", στο ιερό δέντρο. Και μας παρότρυναν να στολίζουμε "καραβάκι" !!!

    Μετά από 50 χρόνια, βλέπουμε φωτογραφίες με στολισμένα δέντρα μέσα σε ναούς... ενώ διαβάζουμε και αναλύσεις θεολόγων ότι το χριστουγεννιάτικο δέντρο είναι ορθόδοξη παράδοση κατά το "ράβδος εκ της ρίζης Ιεσσαί"...

    ... ενώ στα κάλαντα τραγουδάμε "Άγιος Βασίλης έρχεται από την Καισαρεία" στολίζουμε τα σπίτια με έναν "Άγιο Νικόλαο", όχι τον δικό μας λιτοδίαιτο μαυρογένη Άη Νικόλα των ναυτικών αλλά τον τετράπαχο με εικόνα μεθύστακα κοκκονομάγουλο Σάντα Κλάους, με στολή και μύτη κλόουν !

    ... να δούμε, άραγε κι αυτόν θα τον εγκολπιστούμε με θεολογικές πραγματείες ; Τι στην ευχή ζηλέψαμε, και πέσαμε θύματα του εμπορίου και της διαφήμισης;

    Καλές εορτές, χαίρετε.

    Επισκέπτης



    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΙΧΑΛΟΠΟΥΛΟΣ21 Δεκεμβρίου 2014 στις 5:21 μ.μ.

    Κάποιοι λένε μάλιστα, ότι ο στολισμός του δέντρου, και για την ακρίβεια ένα κλαρί ελιάς με διάφορους καρπούς επάνω, ήταν ένα έθιμο που από πολύ παλιά γεννήθηκε και επικρατούσε εδώ στον τόπο μας, στα αρχαία δηλαδη ελληνικά ειδωλολατρικά χρόνια… Πρωτοχρονιάτικου βέβαια, διότι τότε δεν είχαμε ακόμα Χριστούγεννα…
    Ήταν ένας στολισμός, που συνοδευόταν λέει, με ευχές υπέρ της γονιμότητας και της ευφορίας των καρπών της Γης.
    Έθιμο λέει, που εμείς ως πρώτοι διδάξαντες το μεταδώσαμε (μαζί με τα άλλα φώτα του τότε πολιτισμού μας) στους βόρειους λαούς, οι οποίοι βέβαια δεν είχαν ελαιόδεντρα, και έτσι στόλιζαν κλαδιά από τα δέντρα που ευδοκιμούσαν σε κάθε τόπο όπου αυτοί ζούσαν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΙΧΑΛΟΠΟΥΛΟΣ21 Δεκεμβρίου 2014 στις 5:28 μ.μ.

    Αυτό λοιπόν το έθιμο το πρωτοχρονιάτικο, το ειδωλολατρικό μεν, άλλα καθαρά ελληνικό, που σύμφωνα με τα λεγόμενα τους έγινε και ευρωπαϊκό έθιμο… Αυτό λοιπόν, εξελισσόμενο ανάλογα μετά, έγινε λένε και χριστιανικό, χριστουγεννιάτικο, στα Βυζαντινά τα χρόνια! Έτσι λένε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΙΧΑΛΟΠΟΥΛΟΣ21 Δεκεμβρίου 2014 στις 5:37 μ.μ.

    Αυτοί οι ίδιοι λοιπόν λένε ακόμα, ότι το έθιμο αυτό του στολισμένου δέντρου, και μάλιστα του φωταγωγημένου, πέρασε και στους ναούς μας…
    Ως τέτοιο δε -συμβολικό δέντρο, βλέπουν τον μεγάλο πολυέλαιο –με την κωνοειδή μορφή, στο κέντρο του ναού, με τα λαμπιόνια επάνω του, αντί για καρπούς!..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΙΧΑΛΟΠΟΥΛΟΣ21 Δεκεμβρίου 2014 στις 5:41 μ.μ.

    Πηγή μου για τα ανωτέρω ήταν η ιστοσελίδα «Άγια Μετέωρα», στην όποια διαβάζω στο τέλος του άρθρου ότι…
    «Όσον αφορά το στόλισμα του καραβιού, θα θέλαμε να τονίσουμε το γεγονός, πως μετά την επανάσταση του 1821, επειδή πρώτη απελευθερώθηκε η νησιωτική Ελλάδα, δεν υπήρχαν δένδρα ικανά για να κοπούν και να στολιστούν σε ΝΑΟΥΣ ή σε ΣΠΙΤΙΑ, έτσι στόλιζαν το καραβάκι ως το μόνο παραδοσιακά ελληνικό.»

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ενδιαφέρουσα Κε Μιχαλόπουλε αυτή η πληροφορία για το αρχαιοελληνικό ειδωλολατρικό δέντρο της πρωτοχρονιάς και τους καρπούς, που όμως το στολίζουμε τα Χριστούγεννα.

    Και βέβαια οι πληροφορίες που μας παραθέσατε μάλλον "δένουν" με τα ιστορικά γεγονότα, αφού κατά τεκμηριωμένες μελέτες Σεπτέμβριο γεννήθηκε ο Χριστός, μήνα που την εποχή εκείνη θεωρείτο η αρχή του έτους, πρωτοχρονιά, αρχή του έτους γινόταν οι Απογραφές του Καίσαρα, και το Σεπτέμβριο μήνα ακόμα και σήμερα η Εκκλησία θεωρεί αρχή του εκκλησιαστικού έτους, της Ινδίκτου.

    Μπορούμε να υποθέσουμε ότι επειδή ιστορικά είναι πολύ κοντά η Γέννηση του Χριστού με την Πρωτοχρονιά, όταν η πρωτοχρονιά μεταφέρθηκε στην 1η Ιανουαρίου, επεκράτησε και τα Χριστούγεννα να εορτάζονται κοντά της (μαζί με τα Φώτα) -κοντά βέβαια και τα έθιμα. Ο Ιερός Χρυσόστομος μετέφερε τα Χριστούγεννα σε ξεχωριστή ημέρα, 25 Δεκεμβρίου,(πάλι είναι κοντά στην Πρωτοχρονιά κι ακριβώς 9 μήνες μετά τον Ευαγγελισμό της 25 Μαρτίου, όσο διαρκεί η κυοφορία στη γυναίκα). Αν θυμάμαι καλά, η εκκλησία των Αρμενίων διατηρεί την παράδοση να γιορτάζει τα Χριστούγεννα μαζί με τα Θεοφάνεια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΙΧΑΛΟΠΟΥΛΟΣ21 Δεκεμβρίου 2014 στις 6:30 μ.μ.

    Σχετικό:
    (Σάββατο, 29 Ιανουαρίου 2011)

    Παναγριότατος Οικονομικός Πατριάρχης Βοθρολυματαίος: «Ήρθαν τα Χριστούγεννα, κι η πρωτοχρονιά!»

    http://xairete.blogspot.gr/2011/01/blog-post_9278.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΙΧΑΛΟΠΟΥΛΟΣ21 Δεκεμβρίου 2014 στις 6:33 μ.μ.

    Σχετικό:
    (Κυριακή, 28 Δεκεμβρίου 2008)

    Η… «Ωραία του Πέραν», μπροστά στο Χριστουγεννιάτικο δέντρο στο «Φανάρι»!

    http://xairete.blogspot.gr/2008/12/blog-post_255.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή