Ο κ. Καρδάσης, μας απαντά στο ερώτημα:
Η Υπαπαντή, γυναίκα είναι κ. Καρδάση;
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ:
Εγώ νόμιζα ότι είναι η γιορτή της εισόδου του Χριστού στο ναό, 40 μέρες μετά τη γέννηση του.
Δεν ξέρω βέβαια την ετοιμολογία της λέξης, αλλά όπως διαβάζω σήμερα στο "αγιορείτικο βήμα":
«Με τη δέουσα λαμπρότητα και κατάνυξη, η Καλαμάτα γιόρτασε σήμερα την πολιούχο και προστάτιδά της, Παναγία Υπαπαντή».
ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΡΔΑΣΗΣ:
Όχι, δεν είναι γυναίκα η Υπαπαντή.
Υπαπαντή σημαίνει την υποδοχή του Χριστού στο Ναό από τον Ιερέα, την είσοδο του Χριστού στο Ναό, το σαράντισμα του Χριστού.
Ο ρόλος της Παναγίας στην περίπτωση αυτή είναι ο καθαρμός και η εισαγωγή και αυτής στο Ναό μετά τις 40 ημέρες αποκλεισμού.
Είναι καθαρά Δεσποτική εορτή, τόσο θεολογικά, όσο και υμνολογικά. Τώρα, το πως μετετράπη σε Θεομητορική, ας όψονται οι αντιπρόσωποι του Θεού επί της γης, αυτοκράτορες:
Η εορτή πρωτοκαθιερώθηκε στη Δύση και από εκεί μετεφέρθη και στην Ανατολή.
Αρχικά θεσπίστηκε, ως εορτής της Κ/Πολης επί αυτοκράτορα Ιουστίνου Α΄, στις αρχές του 6ου αιώνα. και εορταζόταν στις 25 Δεκεμβρίου (μαζί με τα Χριστούγεννα!). Ο ανηψιός του Ιουστίνου, Ιουστινιανός Α΄την καθιέρωσε ως εορτή Θεομητορική, για όλη την αυτοκρατορία με ημερομηνία, τις 14 Φεβρουαρίου. Αργότερα, ο ίδιος την μετέθεσε στις 2 Φεβρουαρίου.
Άλλωστε τι θεός επί της γης θα ήταν, αν δεν έκανε αυτές τις μεταθέσεις;
Η καθιέρωση ως Θεομητορικής και όχι Δεσποτικής οφείλεται σε δυτικές επιρροές (όπως πολλά άλλα πράγματα).
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ:
Καλά λοιπόν το ψυλλιάστηκα, ότι κάτι δεν πάει καλά. Σας ευχαριστώ θερμά, φίλτατε.
http://xairete.blogspot.gr/2013/02/blog-post_395.html
Η Υπαπαντή, γυναίκα είναι κ. Καρδάση;
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ:
Εγώ νόμιζα ότι είναι η γιορτή της εισόδου του Χριστού στο ναό, 40 μέρες μετά τη γέννηση του.
Δεν ξέρω βέβαια την ετοιμολογία της λέξης, αλλά όπως διαβάζω σήμερα στο "αγιορείτικο βήμα":
«Με τη δέουσα λαμπρότητα και κατάνυξη, η Καλαμάτα γιόρτασε σήμερα την πολιούχο και προστάτιδά της, Παναγία Υπαπαντή».
ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΡΔΑΣΗΣ:
Όχι, δεν είναι γυναίκα η Υπαπαντή.
Υπαπαντή σημαίνει την υποδοχή του Χριστού στο Ναό από τον Ιερέα, την είσοδο του Χριστού στο Ναό, το σαράντισμα του Χριστού.
Ο ρόλος της Παναγίας στην περίπτωση αυτή είναι ο καθαρμός και η εισαγωγή και αυτής στο Ναό μετά τις 40 ημέρες αποκλεισμού.
Είναι καθαρά Δεσποτική εορτή, τόσο θεολογικά, όσο και υμνολογικά. Τώρα, το πως μετετράπη σε Θεομητορική, ας όψονται οι αντιπρόσωποι του Θεού επί της γης, αυτοκράτορες:
Η εορτή πρωτοκαθιερώθηκε στη Δύση και από εκεί μετεφέρθη και στην Ανατολή.
Αρχικά θεσπίστηκε, ως εορτής της Κ/Πολης επί αυτοκράτορα Ιουστίνου Α΄, στις αρχές του 6ου αιώνα. και εορταζόταν στις 25 Δεκεμβρίου (μαζί με τα Χριστούγεννα!). Ο ανηψιός του Ιουστίνου, Ιουστινιανός Α΄την καθιέρωσε ως εορτή Θεομητορική, για όλη την αυτοκρατορία με ημερομηνία, τις 14 Φεβρουαρίου. Αργότερα, ο ίδιος την μετέθεσε στις 2 Φεβρουαρίου.
Άλλωστε τι θεός επί της γης θα ήταν, αν δεν έκανε αυτές τις μεταθέσεις;
Η καθιέρωση ως Θεομητορικής και όχι Δεσποτικής οφείλεται σε δυτικές επιρροές (όπως πολλά άλλα πράγματα).
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ:
Καλά λοιπόν το ψυλλιάστηκα, ότι κάτι δεν πάει καλά. Σας ευχαριστώ θερμά, φίλτατε.
http://xairete.blogspot.gr/2013/02/blog-post_395.html
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου