Αγαπητέ Παναγιώτη
Πολλές ευχές, για μια καλή και ευλογημένη
νέα χρονιά, με πολύ φωτισμό, σε όλους μας, μιας και υπάρχει φοβερή
έλλειψη αυτού. Και εξηγούμαι:
Πολλοί Χριστιανοί γιορτάζουν αύριο τη μνήμη του
αγίου Ιωάννη του Προδρόμου, του και Βαπτιστή. Πολλοί επίσης Χριστιανοί (Ρώσοι,
Βούλγαροι, Σέρβοι, Αγιορείτες, Ιεροσολυμίτες, κ.ά) εορτάζουν τα Χριστούγεννα.
Τελικά τι ημερομηνία έχουμε; 7 Ιανουαρίου ή 25
Δεκεμβρίου; Εδώ επικρατεί μια τρικυμία εν κρανίω και πολλοί χρήζουν ιατρικής
φροντίδας, καθότι πνευματικά ανάπηροι.
Τελικά, ποιός καθορίζει την ημερομηνία; η Επιστήμη
ή η Εκκλησία; Ανοίξτε οποιαδήποτε εγκυκλοπαίδεια στο λήμμα:
Ημερολόγιο και θα δείτε να λέει: Αστρονομία. Ανοίξτε στο λήμμα
Εορτολόγια και θα γράφει Εκκλησία.
Αρμοδιότητα λοιπόν της Αστρονομίας είναι να μας
γνωστοποιεί ποια είναι η ημερομηνία, πότε έχουμε ισημερία, ηλιοστάσιο και
πανσελήνους, κάτι που δεν το καθορίζει αυθαίρετα, αλλά απλά το ανακαλύπτει και
το αποκαλύπτει.
Αυτός που προσδιορίζει πότε επισυμβαίνουν αυτά
είναι ο ίδιος ο Θεός και απλώς η Επιστήμη τα ανακαλύπτει. Για παράδειγμα:
Ισημερία είναι το σημείο τομής της εκλειπτικής τροχίας του Ήλιου με τον ουράνιο
ισημερινό. Τις θέσεις αυτές του Ήλιου και της γης δεν τις καθορίζει ο άνθρωπος,
αλλά ο Δημιουργός και απλώς ο άνθρωπος τις ανακάλύπτει. Το ίδιο συμβαίνει με τα
ηλιοστάσια, τις πανσελήνους, την κίνηση της γης, τους γαλαξίες κ.λπ.
Η λογική λοιπόν λέγει, ότι ο άνθρωπος πρέπει να
ακολουθεί αυτά που ο Θεός προσδιορίζει και όχι να κάνει του κεφαλιού του. Για
παράδειγμα: Η Αστρονομία προσδιορίζει, ότι το χειμερινό ηλιοστάσιο (δηλ. η
ανώτατη θέση του ήλιου στο νότιο ημισφαίριο) συνέβη πριν 14 ημέρες και όχι
σήμερα. Επίσης, ότι Πανσέληνο είχαμε χθες και όχι το προσεχές Σάββατο.
Έχει περάσει η εποχή, που αυτά τα πράγματα τα
καθόριζε η Εκκλησία (όχι βέβαια αυθαίρετα, αλλά ακολουθώντας την Επιστήμη της
τότε εποχής) και δεν αποτελούν πλέον δόγμα πίστεως. Κάποιος τόλμησε να πει, ότ η
γη κινείται και λίγο έλλειψε να τον κάψουν ζωντανό, αν δεν έκανε πίσω.
Όλοι αυτοί λοιπόν, που λένε, ότι σήμερα έχουμε
χειμερινό ηλιοστάσιο, ας απαντήσουν σε ένα απλό ερώτημα: Η γη κινείται ή
παραμένει ακίνητη; Η απάντηση είναι κρίσιμη, μιας και η Εκκλησία δια της Π.
Διαθήκης και των αγίων της (συνολικά 6) λέγει , ότι η γη είναι
ακίνητη. Ιδού λοιπόν:
Η
Ορθόδοξη Εκκλησία δεχόταν την άποψη, ότι ο ουράνιος θόλος περιστρέφεται, ενώ η
Γη ως το κέντρο του σύμπαντος μένει ακίνητη. Τούτο μαρτυρούν, η Π. Διαθήκη και
έξη (6) τουλάχιστον Μεγάλοι Πατέρες της Εκκλησίας:
Π.
Διαθήκη
Περιφορά του
ήλιου γύρω απ’ τη γη: 1/ «Πράγματι, ο ήλιος στάθηκε καταμεσής του ουρανού και
δεν πήγαινε να δύσει, κι’ αυτό κράτησε σχεδόν μια μέρα» (Ιησ. Ναυή 10. 13).
2/ «κι ο ήλιος γρήγορος στην τροχιά του, κάνει τον κύκλο του ουρανού και
ξαναγυρίζει στη θέση του σε μια μέρα» (Α΄ Έσδρας 34).
Μ.
Αθανάσιος (4ος αιώνας)
«γη δε ουκ αφ εαυτής ερήρεισται, αλλ’ επί μεν
την των υδάτων ουσίαν συνέστηκεν, εμπεριέχεται δε και αύτη κατά το μέσον
συνδεθείσα του παντός»
(Λόγος κατά ειδώλων)
Μ. Βασίλειος (4ος
αιώνας)
«Κυκλόσε περιτρέχει τα κατ’
ουρανόν κινούμενα»
(Β.Ε.Π. τ. 51, σελ. 187)
Αγ. Γρηγόριος Νύσσης (4ος
αιώνας)
«..... Της τε κυκλοφορουμένης ουσίας δια της οξείας κινήσεως το νάστον
της γης εν κύκλω περισφιγγούσης, του τε στερρού και ανενδότου δια της αμεταθέτου
παγιότητος αδιαλείπτως επιτείνοντος των περί αυτήν κυκλουμένων την δίνησιν, ίση
δε καθ’ εκάτερον των ταις ενεργείαις διεστηκότων η υπερβολή εναπειργάσθη, τη τε
στασίμω φύσει και τη αστάτω περιφορά. Ούτε γαρ η γη της βάσεως μετατίθεται,
ούτε ο ουρανός ποτε το σφοδρόν ενδίδωσι και υποχαλά της
κινήσεως».
(Περί κατασκευής ανθρώπου.
Κεφ. α΄, παρ. 1).
Αγ. Ιωάννης Δαμασκηνός (8ος
αιώνας)
«Ημέρα εστίν ηλίου υπέρ γης φορά ή χρόνος, εν ω ο ήλιος υπέρ γης φέρεται.
νυξ εστί σώματος της γης σκιά ή χρόνος, εν ω ο ήλιος υπό γην φέρεται. Νυχθήμερόν
εστι κόσμου
περιστροφή»
(Διαλεκτικά, κεφ. 68. Όροι διάφοροι).
Αγ.
Γρηγόριος Παλαμάς (14ος αιώνας)
«Και τη μεν ακινήτω γη
καθάπερ τινί κέντρω περιτιθείς ανωτάτω κύκλω, και συνδών πανσόφως δια των μέσων
του αεικινήτου ουρανού, ίνα ο αυτός διαμένη κόσμος εστώς ομού και
κινούμενος».
(P. G. 151, 80)
Αγ. Συμεών Θεσσαλονίκης (15ος
αιώνας)
«Ποιητήν ουρανού και γης, ορατών τε πάντων
και αοράτων. Με αυτή τη φράση – η Εκκλησία – αποβάλλει κάθε επινόηση της αθεΐας.
Καταργεί τη θρασύτητα εκείνων που πρεσβεύουν ότι ο ουρανός είναι προαιώνιος και
ακόμη, ότι η ύλη είναι χωρίς αρχή, και ότι υπάρχουν στο Θεό κάποιες ιδέες, όπως
έλεγε ο Πλάτωνας. Καταργεί δε και την πλάνη εκείνων που θεοποιούν τα άστρα και
όσα βρίσκονται γύρω από τη γη, οι
οποίοι αυτή τη γη και τα άλλα στοιχεία τα θεωρούν θεούς καταντώντας έτσι στην
πολυθεΐα και πλανώντας και γύρω από τα υπόλοιπα κτίσματα» (Ερμηνεία εις το
Σύμβολον της Πίστεως, P.G. 155,
757B).
Τελικά, σήμερα είναι το ηλιοστάσιο; Το Σάββατο
έχουμε πανσέληνο; Η γη είναι ακίνητη; Τι συμβαίνει λοιπόν; Όλα αυτά είναι σωστά
ή λάθος;
Εύχομαι και πάλι, όπως Κύριος ο Θεός μας δώσει
σώφρονα λογισμό, για να αποκτήσουμε τουλάχιστον την κοινή λογική.
Φιλικά
ΙΚ
ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ στον αγαπητό μας - κι ακριβοθώρητο- ΙΚ για την ονομαστική του εορτή.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜελετήσαμε ένα πρόσφατο ωραίο και σημαντικότατο άρθρο του ΙΚ περί ονοματοδοσίας και βαπτίσματος. Τον ευχαριστούμε. Ας μας διαφωτίζει, γιατί όπως κι ο ίδιος διατυπώνει, λείπει πλέον ο κοινός νους, κι αν διαφωνούμε μερικές φορές, εκείνο που προέχει είναι η σωτηρία ει δυνατόν όλων μας.
Στο παρόν άρθρο συμφωνώ απόλυτα με τις διατυπώσεις του ΙΚ ότι τα θέματα ημερολογίων και αστρονομίας είναι θέματα της -σωστής- επιστήμης, κι όχι της Εκκλησίας.
Έχω όμως (αναμενόμενο πιστεύω) και ... αντιρρήσεις ή τοποθετήσεις.
1) Η Αγία Γραφή είναι θεόπνευστη, είναι αλάθητη σε όσα αφορούν τη σωτηρία μας, και όλες οι ιστορικές πληροφορίες της είναι αληθινές. Η αγία Γραφή όμως, δεν διατυπώνει απόψεις περί ηλιοκεντρικού ή γεωκεντρικού συστήματος και τα τοιαύτα. Δεν κάνει Επιστήμη, χρησιμοποιεί ενίοτε λέξεις ή εκφράσεις, είτε μεταφορικές είτε συμβατές με τις αντιλήψεις της εποχής, είτε ανθρωπομορφικές του Θεού, κ.λπ. για συνεννόηση. Μιλώντας για «στερέωμα», για ουρανούς «εκτεινόμενους ωσεί δέριν», αναφέροντας ότι «ο ήλιος ανέτειλε από την Ανατολή», ή «ο ήλιος μεσουράνησε στον ουρανό», το κάνει για να συννενοηθεί με τους ανθρώπους, σε μια εποχή που όλοι πίστευαν ότι η γη είναι επίπεδη κι ο ήλιος ανατέλλει και δύει περιστρεφόμενος γύρω από τη γη. Αν έγραφε οτιδήποτε άλλο η Αγία Γραφή, δεν θα το καταλάβαιναν. Ακόμα και σήμερα εν έτει 2015 σε έναν ιστότοπο μετεωρολογίας οι επιστήμονες, έτσι απλά γράφουν: 7-1-2015: Ανατολή ηλίου 7:41, Δύση Ηλίου 17:21…! Όχι ότι διατυπώνουν την άποψη ότι ο ήλιος ανατέλλει και δύει περιστρεφόμενος πέριξ της Γης. Απλά για να τους καταλαβαίνουμε, χρησιμοποιούν όχι την επιστημονική ορολογία, αλλά τη γλώσσα του λαού, όπως έκανε η Αγία Γραφή της εποχής προ Χριστού. Πολλά ανάλογα παραδείγματα στην Αγ. Γραφή:
"... εἶπε (ὁ ᾿Ιησοῦς Χριστὸς) τοῖς μαθηταῖς αὐτοῦ : προσέχετε ἀπὸ τῶν γραμματέων... οἳ κατεσθίουσι τὰς οἰκίας τῶν χηρῶν…» (Λουκ.κ’47) φυσικά δεν εννοεί ότι τρώνε τα σπίτια με το στόμα τους, με πηρούνια και κουτάλια! Ο αιρετικός Ωριγένης παρερμηνεύοντας ένα άλλο χωρίο της Κ.Δ. πήγε και σε ηλικία 25 ετών ευνουχίστηκε «για τη βασιλεία των ουρανών»! (Αλλά τον οφθαλμό του δεν το έβγαλε, φαίνεται ή ότι δεν τον σκανδάλιζε, ή μάλλον οι παρερμηνεία ήταν ... επιλεκτική). Ο Απόστολος Παύλος αναφέρει για "τρίτο Ουρανό" αλλά προφανώς κανείς δεν το ερμηνεύει με την αστρονομική έννοια.
Αν η Α.Γ. γράφει ότι «έργα των χειρών» του θεού «εισίν οι ουρανοί» δεν πρέπει να εννοήσουμε χέρια ανθώπου. Αν η Α.Γ. αναφέρει τις «ημέρες» που Θεός δημιούργησε τον κόσμο, δεν πρέπει να νομίσουμε ότι πρόκειται για ημέρες με 24 ώρες, αλλά για ημέρες του Θεού, αιώνες. Αν ο Απόστολος Παύλος συνιστά στον Τιμόθεο «Μηκέτι ὑδροπότει, ἀλλ᾿ οἴνῳ ὀλίγῳ χρῶ διὰ τὸν στόμαχόν σου καὶ τὰς πυκνάς σου ἀσθενείας» είναι προσωπική του άποψη, σύμφωνη προφανώς με τις απόψεις της τότε ιατρικής επιστήμης, που κατά εποχές ίσως να αποδεικνύεται ή όχι, επιστημονικά σωστή.
2) Προσωπικές απόψεις πατέρων, αγίων δεν είναι άποψη της Εκκλησίας αλλά ούτε της πίστης μας. Μπορεί να είναι σωστές, μπορεί να είναι λαθεμένες. Αν είναι απόψεις για επιστημονικά θέματα, μπορεί η τότε σαθρή άποψη της τότε επιστήμης να τους παρέσυρε σε πλάνες.
3) Η επιστήμη δεν είναι πάντοτε αλάθητη, προοδεύοντας επαναπροσδιορίζει τα συμπεράσματά της, μερικές φορές άθεοι δήθεν επιστήμονες παραχαράσσοντας την επιστήμη, παρουσίασαν ψευδή δεδομένα ως «επιστήμη». Ο Χριστιανός χημικός Παστέρ, τα έβαλε με την επίσημη επιστήμη της εποχής του, τη "σάρα και μάρα" αθέων χημικών, και τους συνέτριψε κάνοντας επιστήμη κι όχι κομπογιαννιτισμό όπως εκείνοι που τον πολεμούσαν και τον διέγραψαν από τις επιστημονικές τους ενώσεις.
Σας ευχαριστώ θερμά φίλτατε κ. Ιωάννη Καρδάση για τις ευχές σας!
ΑπάντησηΔιαγραφήΑμήν! Να έχουμε μια καλή και ευλογημένη νέα χρονιά, με πολύ φωτισμό!
Σήμερα δε, με την ευκαιρία της ονομαστικής σας εορτής, εύχομαι ολόψυχα χρόνια πολλά, και ευλογημένα! Με υγεία! Και να σας έχουμε πάντα εδώ κοντά μας, στο «χαίρετε», για να μας διαφωτίζετε!
Φυσικά, σας ευχαριστώ θερμά και για το πιο πάνω άρθρο σας.
Δεν βλέπω λοιπόν να διαφωνούμε. Χθες και σήμερα όπως διατυπώσαμε τις απόψεις μας, συμπεραίνουμε ότι πρέπει να βλέπουμε με συμπάθεια τα «λάθη» της Γραφής τα επιστημονικά, όπως επίσης και τις εσφαλμένες ιδέες των Πατέρων κρινόμενες με τα σημερινά επιστημονικά δεδομένα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕκείνο που είναι κατακριτέο, είναι ο φανατισμός, είναι η ιερά εξέταση, είναι ο πόλεμος της θρησκείας προς την Επιστήμη, προς τους επιστήμονες που δεν είναι πάντα και εχθροί της πίστης.
ΣΗΜΕΡΑ, ένας τέτοιος παρόμοιος πόλεμος είναι και αυτός εκ μέρους των αδελφών μας των παλαιοημερολογιτών. Πόλεμος λυσσαλέος εναντίον μας, με αφορμή αυτές τις 13 μέρες διαφορά στο εορτολόγιο.
Εμένα, στους λίγους αυτούς μήνες που είμαι ξανά στο facebook, με λάτρεψαν αρκετοί από αυτούς, διότι είδαν τα σχόλια μου κατά του οικουμενισμού, και μου έκαναν αιτήματα φιλίας τα οποία και φυσικά αποδεχόμουν. Όταν όμως είδαν -τα περασμένα Χριστούγεννα, από τα σχόλια μου με ευχές για την εορτή, ότι δεν είμαι παλαιοημερολογίτης, τότε οι περισσότεροι από αυτούς με έβρισαν, με είπαν αιρετικό, με διέγραψαν και με μπλόκαραν κιόλας!
Αγαπητέ Παναγιώτη
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστώ θερμά για τις ευχές.
Αντεύχομαι, όπως ο Κύριος της Δόξης μας δώσει πολύ φωτισμό, που δυστυχώς μας λείπει και μας βοηθήσει στη συνεχή μετάνοια, άσκηση και ησυχασμό, όπως μας συνιστούν και οι άγιοι της Εκκλησίας του Χριστού (και όχι οι άγριοι της εκκλησίας του Χριστόδουλου)
Φιλικά
ΙΚ
Ευχαριστώ θερμά τον αγαπητό ανώνυμο αδελφό, για τις ευχές και τα καλά του λόγια.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ με τις θέσεις και απόψεις του:
1/ Πράγματι, η αγία Γραφή είναι θεόπνευστη μόνο στα σωτηριολογικά θέματα και όχι στα επιστημονικά. Στα τελευταία εκθέτει τις απόψεις της Επιστήμης, της εποχής που γράφτηκε. Η γεωκεντρικότητα, τα δέρματα στον ουράνιο θόλο και οι πόρτες που ανοιγόκλειναν για τη βροχή είναι επιστημονικές αντιλήψεις της εποχής. Ένας τόλμησε να διακηρύξει την ηλιοκεντρικότητα -ο Αρίσταρχος ο Σάμιος- και τον πήραν στο κυνήγι.
2/ Και βέβαια προσωπικές απόψεις των Πατέρων δεν είναι και θέσεις της Εκκλησίας, αλλά όταν αυτοί είναι έξη, τότε αποτελεί πρόβλημα, ακόμη και σε επιστημονικά θέματα. Βέβαια, οι άγιοι αυτοί διατύπωναν τις σχετικές θέσεις της επιστήμης της εποχής τους.
3/ Ποτέ η Επιστήμη δεν διεκδικεί το αλάθητο και δεν πρέπει να το διεκδικεί. Κάθε θεωρία συμπληρώνεται ή αλλάζει σε νεώτερη. Η θεωρία του Νεύτωνα εξελίχθηκε στη θεωρία του Αϊνστάιν κ.ο.κ. Βέβαια έχουμε και ανακαλύψεις από μη Χριστιανούς επιστήμονες, αιρετικούς ή αλλόθρησκους, που βέβαια δεν μπορεί να απορριφθούν.
4/ Επί του πρακτέου:
α/ Εμείς σήμερα ακολουθούμε τις επιστημονικές επισημάνσεις της εποχής της αγίας Γραφής ή τις σημερινές ανακαλύψεις; Για παράδειγμα, ο Νώε έβαλε στην Κιβωτό τα αναπαραγόμενα ζώα, γιατί θεωρείτο, ότι υπήρχαν και μη αναπαραγόμενα (Αυγουστίνος, Μ. Βασίλειος κ.λπ.). Έτσι π.χ. τα βατράχια δημιουργούντο όταν νερό της βροχής πέσει στην άμμο, κ.λπ. ή έχουμε τα "νηστίσιμα" προβατόδεντρα, κ.ά. και βέβαια ο Παστέρ ανακάλυψε τα μικρόβια, που βέβαια και αναπαράγονται και από τα οποία ήταν γεμάτος ο Νώε και η οικογένειά του και τα ζώα, χωρίς βέβαια να το γνωρίζει.
β/ Εξακολουθούμε να χρησιμοποιούμε λάδι και κρασί στα τραύματα, όπως ο καλός Σαμαρείτης; όχι βέβαια, αφού έχουμε τα αντιβιοτικά και τα εμβόλια.
γ/ Χρησιμοποιούμε τις ισημερίες και τις πανσελήνους του Μέτωνα και του Σωσιγένη, του 3ου αι. π.Χ., τις οποίες δέχτηκε η Εκκλησία στην Α΄ Οικουμενική, γιατί αυτές υπήρχαν; Εξακολουθούμε δυστυχώς (όρα προσδιορισμός του Πάσχα).
δ/ Ενώ σε όλα τα άλλα η Εκκλησία συμφωνεί με την Επιστήμη (Ηλιοκεντρικότητα, Ιατρική κ.λπ.) στις ισημερίες εξακολουθεί να μην την ακολουθεί.
ε/ Και τελικά: Σήμερα είναι 8 Ιανουαρίου ή 26 Δεκεμβρίου και ποιόν θα ρωτήσουμε να μας το πει; την Εκκλησία ή την Αστρονομία; Διαλέγετε και παίρνετε.
ΙΚ
Καταπληκτικό! Ευχαριστούμε θερμά!
ΑπάντησηΔιαγραφή